At være søskende til et barn med et handicap kan for mange være en stor og anderledes mundfuld
– også psykisk. Derfor er det en stor og god støtte for søskende at udveksle erfaringer og
tale med andre i samme situation på et søskendekursus. Emma kendte Pernille fra
skolen, hvor de af og til havde talt sammen. Talt om alting mellem himmel og jord også nogle gange om, at de begge har en bror med et handicap. Venskabet mellem pigerne udviklede sig og da Pernilles
familie nævnte muligheden om et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted sprang
Emma på lige med det samme. ”Jeg havde i noget tid haft noget frustration over at jeg nærmest
blev regnet for en servicefunktion i min familie” siger Emma. Det var derfor rigtig godt
at høre, andre børn kunne have det på samme måde, og det var godt at kunne
komme ud med det. I det hele taget gav vores snakke på søskendekurset en kæmpe afklaring,
der blev løsnet op for en masse ting for os alle. Man kan sige, at vi fik en slags fred i sindet, siger Pernille
og Emma i kor. Pigerne er helt enige om at det til tider kræver meget styrke, at
være søskende til et barn med handicap både for os men også i familien. Efter
vi har været på søskendekurset har vi fået mere selvtillid og vi har i dag ikke
svært ved at give udtryk for vores mening i en gruppe, og vi påtager os gerne
rollen som dem, der provokerede de andre altså på den gode måde. F.eks. ved at
minde andre om, at man ikke altid kan tænke på den handicappede – den pårørende
skal også tænke på sig selv, ”for hvis vi knækker, bryder systemet da helt
sammen”, er begge piger enige om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar