Ådalskolens søskendekursus rummer et stærkt og klart budskab om at gå
til udfordringerne med udgangspunkt i en indlevelse i den autistiske verden. Hvis
vi lærer at forstå, hvordan verden ser ud igennem vore børns briller, lærer vi
at være tolerant og at kompensere. Det gør det rimeligt, at barnet med et handicap skal
behandles på en anden måde end andre børn. Det hele handler om tilgange – om at
forstå, at vi ikke kan indrette vores børn efter en bestemt verden, men at vi bliver nødt
til at sørge for, at verden kommer vores børn med et handicap i møde. Og hvad der måske er
endnu mere vigtigt: Et søskendekursus på Ådalskolen i Ringsted giver søskende en ny viden, som gør dem i stand til
at tale med og være sammen med deres søskende i de særlige vanskeligheder, de har på grund af deres handicap. Når søskende begynder at
forstå sig selv og præmisserne for deres måde at være bror eller søster på, vil de for
alvor få anvendelige og konstruktive redskaber til at tackle hverdagens udfordringerne – uden at det går ud over deres eget selvværd og selvtillid. De fleste søskende fortæller på søskendekurserne, at de naturligvis elsker deres bror eller søster som har et handicap. Det er det, alle forældre ønsker at opnå med deres børn. Trods
alle vores gode intentioner som forældre vil vi aldrig helt kunne sætte os ind i
vores barns måde at opleve verden på – fordi vi ser verden fra en noget anden vinkel. På søskendekurset er der et kursus indhold som svarer til børn i alderen 9-12 år og indholdet formidles i en legende tilgang med mange sjove aktiviteter. For søskende betyder det lettilgængelige og jordnære redskaber til at
forstå de mange udfordringer, det medfører at have en bror eller søster med et handicap og hjælper til med at få hverdagen til at fungere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar