Det handler ikke så meget om hvilket handicap min bror
har, men mere om hvordan jeg tænker om det på. Sådan begynder Marie hendes
e-mail og vi har fået lov til at fortælle alle jer andre, hvad det egentlig betyder.
Måske lyder det som volapyk, det gjorde det også for Marie i begyndelsen, men ikke
mere. Hun har på Ådalskolens søskendekursus lært om tanker og hvad tankerne gør
ved os. Da Marie første lørdag ankom til søskendekurset var hun en pige som
mange andre, på 11 år, går i folkeskole i Køge, har fritidsinteresser, har
flere veninder og kan godt lide ”One Direction”. Da Marie skulle beskrive
hendes familie var det med en morfar og mormor, far og mor og en storebror som
er handicappet. Handicappet kaldte Marie for ADHD og autisme i en blanding. Hun
vidste en masse om ADHD og autisme, ja for Marie havde jo hele hendes liv levet
med hendes storebror og kendte ikke til andet. Efterhånden som Marie blev mere
tryg på søskendekurset ville hun fortælle mere og mere fra hendes hverdag, om
alt det hun synes var sjovt og spændende, men også om de mange tanker hun
gjorde sig som søster. Nogle af tankerne var, ”det er godt nok irriterende at
have en storebror som er så pinlig”, ”hvad tænker de andre fra klassen” og ”jeg
elsker ham, men hvordan skal det gå i fremtiden” bare for at nævne få af de
mange tanker hun havde. På søskendekurset lærer børnene en teknik til at
udskifte deres tanker. Vi kalder det for røde og grønne tanker. Kort sagt er de
røde tanker dem som ”driller” os og de grønne tanker dem som ”hjælper” os. Ved
hjælp af teknikken og naturligvis en masse træning fik Marie lært at se hendes
storebror i et helt andet lys. ”Ja min storebror er pinlig for mig en gang
imellem, men han gør det ikke med vilje og jeg elsker ham”. At kunne forandre
sine røde tanker til grønne tanker er en metode som skal trænes, men det første
skridt tager du på søskendekurset. Derfor er vi superglade for Marie e-mail
for den viser præcis det vi så gerne vil frem til: Du kan ikke forandre virkeligheden,
men du kan forandre den måde du oplever den på. Så når Ådalskolen i Ringsted
ruller endnu et søskendekursus ud for børn i alderen 9-12 år så er det for at
skabe en platform hvor de kan møde og ikke mindst lære af hinanden. Børn på et
søskendekursus har søskende med mange forskellige handicaps,
funktionsnedsættelser eller diagnoser og læringen i det fællesskab er guld værd
både på den korte og lange bane.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar