Ådalskolens søskendekursus i Ringsted støtter søskende til selv at
formulere ønsker til fremtiden. Hvad vi, forældrene eller samfundet ønsker sig af børnene er ikke centralt – det handler om, hvad barnet selv tænker og mener
er bedst og om at få deres egne perspektiver gjort tydelige. Naturligvis skal
der være en realistisk sammenhæng. Rollen vi har undervejs som søskendekursus er at stille åbne, nysgerrige spørgsmål, som sætter nye tanker i gang og
kalder på refleksion fra søskende. På den måde støtter et søskendekursus
børnene til selv at formulere deres løsninger og selv at tage medansvar for at
nå derhen. Søskendekurset bruger den legende- og aktiverende tilgang til at
hjælpe dem med at få løsningerne foldet ud på en konkret og detaljeret måde, så de
bliver helt tydelige for dem selv og giver børnene oplevelsen af at have nye
handlemuligheder. Det gælder om at forstærke alle de løsninger, søskende selv
kommer med og hjælpe dem til, hvordan de kommer videre og i højere grad lærer
at leve med, at deres bror eller søster har et særligt behov eller et handicap som de resten af livet må tage nogle hensyn til. At vide at der er mange andre som oplever det samme er med til at mindske "Palle alene effekten".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar