Ådalskolens søskendekursus inspireres fra mange forskellige vinkler. Primært
er det naturligvis de mange børn og deres familier, som er med til at udvikle søskendekurserne
og forfine dem således, at vi hver eneste gang rammer plet. Vi inspireres også
af andre bla. musik hittet fra slutningen af 1960èrne ”He Ain't Heavy, He's My
Brother”. Sangen beskriver netop de følelser som mange søskende
kan opleve: “The road is long with many a winding turn, that leads us to who
knows where, who knows when. But I’m strong-strong enough to carry him. He ain’t heavy-he’s
my brother.”
På et søskendekursus har børnene mulighed for at ”fortælle ud”. Ja det
er ikke en trykfejl for vi mener faktisk ”fortælle ud”. At ”fortælle ud” til andre
i samme situation. På søskendekurserne er børnene vidt forskellige mennesker og
da de jo ikke kender hinanden på forhånd har de blot det vigtige til fælles, at
de alle har en bror eller søster med et handicap. Det virker faktisk utroligt
inspirerende at være en del af en sådan kursus fortæller Martin på 12 år, som
var en af årets kursusdeltagerne. ”Vi føler hver især, at vi har noget at
bidrage med, samtidig med, at vi gerne vil modtage og lære noget af de andre
børn. Og bare det, man ved, at de andre også kan have svært ved at klare hverdagen
ind i mellem, giver en fornemmelse af, at man ikke er alene. På søskendekurset
bekræftes vi i, at selvom, der er ting som er svære, er der også en masse håb/styrker og vi
giver hinanden tro på, at vi kan komme videre”. Du opnår en fantastisk
samhørighed med de andre børn i gruppen, et venskab opstår - det virker
helende, og jeg kan nærmest ikke leve uden det fællesskab”. Mens mange børn
virker til at klare sig godt er der andre som er mere udfordret. Søskende fortæller,
at de føler sig oversete, vrede eller misforstået gang på gang. De vil gerne
kunne tale og fortælle andre børn hvordan de har det og hvordan de oplever
situationen, men mangler sammenhængene.
“Autismen stjal min barndom fordi al min families fritid bestod i at
holde øje med min bror” (dreng, 12 år)
“Jeg blev ved og ved med at spørge mine forældre, hvorfor min søster
ikke er normal” (pige, 9 år)
“Mine forældre vil have mig til at se det fra deres synsvinkel, men
nogle gange vil jeg have dem til at se det fra min vinkel og det som jeg går
igennem” (dreng, 10 år)
“Hvis andre gør grin af min storebror vil jeg forsvare jeg ham” (dreng,
9 år)
“Ved hver fødselsdag ønsker jeg
at min bror var normal.” (pige, 9 år)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar