Idag begynder sommerferien for langt de fleste børn og forhåbentlig masser af udeliv,
lune sommeraftener, ture til stranden, is og fri fra skole, børnehave og
arbejde. Sommerferien giver mulighed for at få pulsen ned uden andet formål end
at være sammen med hinanden. Alt sammen lyder det rigtig hyggeligt, men for
Jonathan, som har en lillebror med ADHD kan en sommerferie nemt blive et sandt helvede,
som han selv siger.
Så bliver rutinerne nemlig brudt og hverdagen fungerer på en
anderledes måde. Alt det vi andre finder hyggeligt og afslappende er for Jonathans
lillebror den ”rene gift”. Børn med ADHD trives ofte bedst med en stor grad af
forudsigelighed, konkrete skemalagte aftaler og en struktur som ikke er så
anderledes end hverdagens. Alt sammen kan blive til en hverdag, som nemt kan
danne grobund for masser af konflikter. Hjemme hos Jonathan er sommerferien nemlig
lige så skemalagt som hverdagene måske egentlig endnu mere. Der er faste legeaftaler,
faste spisetider og familiens aktiviteter og besøg er skemalagte. Jonathans
lillebror er som oftest rigtig god til at være i nuet, men han springer også
hurtigt videre til noget andet. At følge med i hans tempo kan derfor være
opslidende. Omvendt kan han også være rigtig rigtig god til at koncentrere sig,
når han er optaget af en aktivitet. Hvis han bliver taget med i valget af
aktiviteter, er der også større chance for, at han bliver hængende lidt længere
og så er det sjovere for os alle fortæller Jonathan. Han glæder sig til sommerferie ligesom
alle andre drenge på 11 år og i år vil vi i min familie prøve noget nye. Fra
søskendekurset lærte jeg, at det er godt at lave skemaer med billeder. Det
fortalte jeg straks min mor og hun syntes så godt om ideen, at vi siden søskendekurset
sluttede har testet den hjemme hos os.
På vores sommerferie skema står der:
•Gå en lang tur i skoven/ved vandet/ved søen. At være i naturen har en
beroligende effekt på vores krop og tanker
•Tag fiskenet med ned til åen
•Slå telt op i haven
•Bag snobrød og kig på gløderne, mens vi skiftes til at digte videre på
en historie
•Grine sammen – lån en bog med sjove historier, og læs højt, lav skøre
ansigter til hinanden, leg tumleleg eller andet, der får smilene frem
Før hen var det meget stresende at holde sommerferie med min
lillebror. Så stressende, at vi sjældent lavede noget sammen og nogle gange valgte
vi slet ikke at tage nogen steder. Et valg som nogle gange træffes fordi det er
så udfordrende fortæller John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.
Børn og forældre går glip af oplevelser og nye indtryk. Hvad er det, der gør
det så stressende? Mange gange er det turen til rejsemålet, hvad enten man
vælger fly, tog eller bil. Vi har alle hørt ”hvornår er vi der?”, inden vi er
kommet ud af indkørselen. For et barn med særlige behov er det mange gange endnu
værre, fordi han eller hun er taget ud af de vante omgivelser og rutiner. Der
er mange nye indtryk og impulser at forholde sig til, og de reagerer med
utålmodighed. Hvad der skulle være afslappende og positivt, bliver nu
stressende og breder sig som ringe i vandet til hele familien. Derfor er det rigtig
godt at forberede sommerferien, læg den i nogle passende rammer fortæller John og sørg for at så mange forventningerne som muligt tilgodeses.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar