Ådalskolens søskendekursus i Ringsted tager udgangspunkt i at skabe en rigtig
god relation mellem os og alle de tilmeldte søskende. Vi tror på den
anerkendende tilgang. Den handler kort sagt om at møde barnet dér, hvor han
eller hun er, og om at forstå barnet ud fra hendes eget perspektiv. Vi tager
hul og åbner op for dialog med søskende ved at begynde med det, der fylder hos dem,
uanset om det er følelser der mærkes pinlige, undren over en anderledes adfærd,
konflikter med sin bror eller søster, en oplevelse af ikke at kunne fortælle om
sin bror med handicap til klassekammeraterne eller noget helt andet. Nogle
gange kan vi synes, at vi mangler mere viden om barnet, handicappet eller
familien for at kunne tage hul på en snak med barnet. Konkret viden om handicaps
er naturligvis også nyttigt for os at have, da det kan give en mere nuanceret
forståelse af, hvordan relationerne i familien kan påvirke søskende. Men vi
behøver ikke være eksperter i handicaps eller familiebehandling for at skabe et
godt og trygt rum til dialog. Vores vigtigste opgave på søskendekurset er, at
bringe søskendes egne perspektiver på banen, at finde ud af hvordan de selv
oplever deres situation på godt og ondt og at være lydhør overfor barnet, så vi
kan stille de spørgsmål, der skaber refleksion og positiv fremdrift. At møde søskende
med forståelse betyder ikke, at vi skal være enige om alt. Søskendekurset skal
heller ikke overtale et barn til at ændre adfærd, men søskendekurset sætter
gang i en refleksionsproces hos de enkelte søskende, der får dem til at se deres
situation i et nyt lys og på den måde skabe motivation til forandring. Anerkendelse
i praksis er at bringe søskendes egne ressourcer frem og øge børnenes oplevelse
af at være styrmand i deres eget liv. Og her er rollen som søskendekursus først
og fremmest at facilitere børnenes egen udviklingsproces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar