Så skal der gribes... |
En meget stor gruppe børn lever med en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. I
Danmark når tallet op på flere tusinde. Søskende må og skal lære at leve
med og forstå situationen og netop derfor har Ådalskolen i Ringsted prioriteret
søskendekurserne for de 9-12 årige børn som et indsatsområde.
I anbefalingerne
fra lignende kurser konkluderes, at søskende skal tilbydes støtte med
henblik på at opnå den højest mulige livskvalitet nu og i fremtiden. Et søskendeforhold er unikt, fordi det varer længere end alle andre relationer i
livet også ud over den dag forældrene ikke er her længere. Dagligdagen som
søskende bærer mange forskellige præg og rollen kan være meget forskellig. En af vores tidligere kursusdeltagere, en pige på blot 10 år oplever, at det kan være svært for omgivelserne, at forstå omfanget
af hendes søsters handicap og hvad det betyder for hende i hverdagen.
Alt efter handicappets udtryk kan nogle børn med handicap se fuldstændigt upåvirkede ud. Imidlertid kan det
vise sig ofte for nogle børn, at selv små udfordringer eller aktiviteter hurtigt forandre billedet
og kan medføre uro, forvirring eller kaos. Mange søskende oplever, at de bruger mange
kræfter på at forsøge at forklare deres brors eller søsters situation
og retfærdiggøre adfærd overfor deres omgivelser. Det
kan være svært for deres klassekammerater at forstå, hvorfor de ikke altid kan
deltage i sociale arrangementer som f.eks. klassefester, computer cafébesøg
eller koncerter på skolen. Søskende fortæller meget ærligt, hvorfor de vælger disse
oplevelser fra netop fordi de ikke vi give deres forældre yderligere
udfordringer med at arrangere pasning til deres bror eller søster med et
handicap.
Victor på 12 år fortalte, at han konsekvent smed alle invitationer ud
som kom fra skolen. Forholdsregler som disse fører ofte
isolation og ensomhed med sig for den enkelte søskende. Søskende værdsætter
samværet højt med de andre børn, idet de samstemmende fortæller, at det sociale
fællesskab børnene imellem udgør en vigtig forskel i forhold til at gennemføre et søskendekursus. Børnene fortæller, at de oplever det som en helt klar lettelse,
at de ikke skal bruge kræfter på at forklare de øvrige kursusdeltagere, hvordan
de har det derhjemme, hvorfor de nogle gange ikke kan deltage og mærker, at de andre børn
meget nemt kan genkende hvad de mener og sætte sig i deres sted.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar