lørdag den 26. september 2015

Tak for en rigtig god lørdag

Vi håber I alle er kommet godt hjem også jer, som har en længere rejse med det offentlige. Vi synes vi havde en rigtig god dag, hvor også vi voksne lærte en masse. Idag har vi arbejdet med 2 stor emner nemlig "Min søskende og jeg" og "Jeg bli`r hvad jeg tænker". 

Tusind tak for din gode inspiration og at du er med til at give både dig selv og de andre søskende så gode oplevelser. Vi glæder os til at se dig til søskendecamp lørdag d. 24. oktober. Vi sender dig om 14 dage et deltagerbrev med flere praktiske oplysninger. Følg med her i dagene der kommer hvor vi lægger flere gode billeder ud.





På Ådalskolens søskendekursus vil vi gerne have at det handler om at møde andre søskende på din egen alder, som også har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Det er vigtigt at du byder ind med det, som du har lyst til og særligt at dine ”tanker luftes”. Du vil meget hurtigt opleve, at de andre børn kender til rigtig mange af dine oplevelser og erfaringer. Her er nogle af de tanker som søskende gør sig og måske også spørgsmål som du er nysgerrig på.
Er der nogen som kan fortælle mig, hvad der er i vejen med min lillebror?
Kan jeg gøre noget for at gøre livet nemmere for min storesøster?
Hvad gør jeg hvis der sker et uheld?
Det er helt normalt for mennesker at have en blanding af alle slags følelser. På søskendekurset laver vi en aktivitet som handler om følelser og vi har opfundet et sjovt spil som vi prøver. Sommetider synes du sikkert det er fedt at lege og være sammen med din bror eller søster og andre dage kunne det være ”fedt med et break”. Du kan føle omsorgsfuldhed og være beskyttende og andre tidspunkter fyldt op og irriteret. En søster fortæller: ”Min bror kan være fræk og sige uhøflig ord til andre som han slet ikke kender”. En anden søster fortæller: ”Jeg ville ønske jeg kunne have mere tid sammen med min søster og vi kunne få en rigtig tøse snak”.
Så det at have en bror eller søster med et handicap kan gøre en forskel for den måde, du føler og taler om tingene. På søskendekurset vil du med det samme opleve, at du ikke er alene og her er nogle emner som du sikkert også oplever:
● At du kan bekymre dig om din bror eller søster
● At du ikke har så meget tid sammen med dine forældre
● At der kan være problemer i skolen, såsom lektielæsning eller at komme til tiden
● At der er lidt tid til at se dine venner eller deltage i fritidsaktiviteter  eller sport
● At der er et ekstra ansvar derhjemme
● At du kan føle dig flov, når lillebror skriger i Bilka
● At du hører uvenlige kommentarer fra andre om din bror eller søster
● At du måske oplever mobning
● At du måske bliver forstyrret om natten mens du sover

Ingen kommentarer:

Send en kommentar