”Johannes havde lyst til at sige til hans far, at det var snyd, at Sara
havde så meget tid sammen med mor og ham, men han vidste, at far bare ville
sige, at Johannes skulle være glad for, at det ikke var ham, der var handicappet”.
Sådan begynder en tilfældig snak på Ådalskolens søskendekursus, som netop er sat
igang her i august. Søskende som har en bror eller søster med et handicap lever
i en situation hvor nogle kan føle, at de ofte skal kæmpe sig til tid og omsorg
fra forældrene mens de samtidig skal og vil tage ansvar og hensyn over for deres søster eller bror med et handicap. Mange søskende kommer til at virke mere voksne
og ansvarlige end deres jævnaldrende kammerater. Selvom forældrene tror, at
hvis vi bare snakker om det når ungerne er i seng eller ikke er hjemme så rører
der sig mange tanker hos søskende som forældre ofte bliver meget overraskede
eller nærmest chokerede, når det kommer frem. De fleste søskende oplever, at de
får mindre af forældrenes opmærksomhed end den med et handicap. Samtidig
udvikler de børn en helt særlig evne til at få tingene til at glide, såvel i
som uden for familien. Loyalitet, modenhed og ansvarlighed udvikles tidligt hos
børnene, der ofte påtager sig rollen som den tredje forælder. På søskendekurset
snakker vi om, hvad kan man gøre for at lette lidt på søskendes tanker og
følelser. Hvordan kan man eventuelt arrangere sig så søskende oplever, at de også er
i centrum af og til og får nogle oplevelser som måske indebærer at bror søster
med handicap ikke er med. Johannes er en af de drenge som er med på
søskendekurset og som han selv udtrykker det, så er han glad for, at der er
noget ”særligt for ham” og at der er et sted hvor han kan fortælle om de tanker
og følelser som opstår i hverdagen.
For når et barn er handicappet,
rammer det hele familien ikke mindst de øvrige søskende, siger en af gruppelederne bag
søskendekurserne Birgit Jensen. ”Nogle søskende kan føle sig alene og i
perioder også meget bekymrede for deres bror eller søster med et handicap”. Alene på den måde, at de ikke umiddelbart kar kendskab til andre børn, som også har en bror eller søster med et handicap. På
Ådalskolen i Ringsted har vi gennem 4 år tilbudt søskendekurser for børn i alderen
9-12 år og med et velorganiseret, sjovt og seriøst program søger vi at faciliteter en proces, hvor børnene får rig mulighed for at lære nyt men også det aller vigtigste,
at dele erfaringer, oplevelser samt forståelser fra netop deres vinkel.
Tre
pædagoger er fast tilknyttet konceptet og guider børnene igennem
kursusforløbet. Birgit afslutter interviewet med at sige, det hele startede
fordi vi igennem flere år havde oplevet, at mange søskende oplevede sig klemte
og vi ville gerne medvirke til det stik modsatte, nemlig at det er i orden at
stille spørgsmål og føle sig fri.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar