Sådan siger Rasmus, som er 11 år og var deltager på Ådalskolens
søskendekursus i foråret. "Jeg har en lillesøster med infantil autisme og vores
familieliv er meget anderledes fra andres. Alt lige fra vores indretning af
stuen, badeværelset og køkken tager hensyn til min lillesøster. Også vores
familiebesøg, ture og andre aktiviteter skal altid passe ind med, hvad min søster har
af humør og dagsformen. På den måde bliver vores liv meget anderledes og meget mere
anderledes end mine kammeraters. I perioder hvor min lillesøster ikke har det
så godt er jeg meget presset og har store bekymringer at slås med. Mine typiske
reaktioner har været at jeg har isoleret mig og holdt fast i, at jeg sagtens kan
klare det hele selv. Men det kan man bare ikke i længden. Jeg synes det kan
være svært at bede mine forældre og kammerater om hjælp. Der er ingen, der kan lide at
være til besvær, og mange oplever et tabu, når det gælder handicap. Et
handicap i familien har tit følgeskab af tabuer og misforståelser også når det
gælder os søskende. Men jeg har erfaret, at det ikke hjælper
at isolere sig.
Og særligt efter Ådalskolens søskendekursus har jeg fået meget
gode erfaringer med at tale med andre om min situation. I forhold til for
eksempel mine kammerater i skolen er det med til at skabe forståelse for,
at der er perioder, hvor man ikke kan det samme, som man plejer. Kender dine klassekammerater
til at din søskende har et handicap kan det være med til at fjerne den dårlige
samvittighed. Jeg har oplevet, at man som søskende næsten altid bliver mødt
med forståelse og ønsket om at hjælpe, når man fortæller læreren og klassekammerater
om ens situation hjemme. Vi skal huske, at det kan være svært, ja nærmest umuligt for andre at vide, hvordan
de kan hjælpe. Og husk at fortælle, hvad du har brug for.
En af gruppelederne, John Quist Frandsen
fra Ådalskolens søskendekursus siger, at det sjældent giver pote at sætte sig
ned og vente på, at andre selv tilbyder deres hjælp – og gætte på, hvad du som
søskende har brug for. Det er en helt naturlig adfærd, at du selvom du ikke
er så gammel er du mere moden end dine klassekammerater og du ændrer ofte synet
på dine omgivelserne. Andres problemer kan for dig virke banale og ligegyldige,
og nogle søskende oplever, at de kommer til at skabe en distance til mennesker
omkring sig. Småproblemer som opleves vigtige for andre bliver ubetydelige for
dig. Og de oplevelser og tanker kan det være en god idé at skabe åbenhed omkring.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar