Søskende til børn med særlige behov eller et handicap stiller ofte
store krav til sig selv og tager meget ansvar på sig. Deres bror eller søster
kræver meget opmærksomhed. Derfor stiller også forældre store krav til børnene.
Sådan fortæller en af gruppelederne bag Ådalskolens søskendekursus i Ringsted
John Quist Frandsen. Når søskende kommer ind på emnet ”krav” er der ofte flere
forskellige sammenhæng der er ens. En pige på 11 år siger; nogle gange har det
været sådan, at jeg altid burde vide bedre. Det er lige meget, hvad det handler
om, jeg får alligevel altid skylden. Sofie er undskyldt, men jeg er jo normal.
Jeg burde jo vide bedre, ligegyldigt hvad. Det har jeg snakket med far om, og
det gav ham noget at tænke over. Han havde slet ikke tænkt på det. Første
skridt er altid, at sætte ord på de tanker man har som søskende og dernæst at
dele tankerne med nogen bedst med forældrene. Martin på 12 år fortæller her;
jeg har haft det meget hårdt i skolen, og da jeg var lille sagde jeg, at jeg
aldrig ville blive som Nikolaj. Jeg har nok altid prøvet at leve op til, at jeg
skal være dygtig. Det var nok ikke bevidst, men det har føltes, som om jeg ikke
måtte lave fejl. Blot to eksempler på at søskende i en meget ung alder gør sig
enormt mange tanker om at være bror eller søster og tanker som er meget
værdifulde at dele og lytte til.
Det er det vi gør vi på Ådalskolens søskendekursus, som netop er i
fuld gang.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar