På et søskendekursus som det Ådalskolen i Ringsted arrangere får hvert enkelt barn sine helt egne betydningsfulde oplevelser. I en gruppe er der naturligvis variationer mellem, hvilke oplevelser
der er mest afgørende for børnene. Alle kommer de til Ådalskolens
søskendekursus med hver deres sociale, personlige og aldersmæssige
erfaringer og udgangspunkter. For et barn som i hverdagen kan være på
”overarbejde” som søskende kan det, at få mulighed for at sætte egne ord
på oplevelserne og få nye venner gennem søskendekurset have en meget stor og afgørende
betydning for barnets motivation til at indgå i andre relationer og at modstå udfordringer på sigt. Hvilke betydninger der er mest centrale for det enkelte barn,
kommer således helt an på udgangspunktet, og den dagligdag, som barnet er en del af.
For de fleste børn er det vigtigt at der bliver lyttet til deres oplevelser og
erfaringer og hvor de taler med andre børn på deres egen alder, som prøver at
forstå deres perspektiv er en kæmpe betydning. Det betyder altid noget væsentligt at
opleve anerkendende relationer.
Adspurgt om det bedste ved et søskendekursus: ”Det er at være sammen
med nogle, som kender til det samme og som jeg er tryg ved. Og jeg har fået mange nye venner. Ja det
bedste ved det hele, det har nok været fællesskabet”. Bedre kan det ikke siges.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar