mandag den 7. oktober 2019

Aktiviteter der er med til at sætte snakkene igang

Når søskende deltager i Ådalskolens søskendekursus er det altid med den hensigt, at det enkelte barn får så mange og gode muligheder for at fortælle og berette om selvoplevede oplevelser som overhovedet muligt. På den måde bliver søskendekurset virkelig ægte og autentisk. Denne gang deltager en dreng på 10 år som har en storebror på 12 år der har autisme. Mads som drengen på 10 år hedder fortæller, at hans storebror næsten aldrig vil lege det samme som ham. En af vores aktiviteter på søskendekurset er super god til at facilitere sådanne udfordringer som mange andre børn kender til. Grundlæggende skal man som søskende forstå, at rigtig mange børn med autisme leger helt anderledes end deres bror eller søster fordi mange af disse børn har svært ved at forestille sig ting, som ikke er der. Når Mads leger med hans kammerater, kan han nemt nok godt forestille sig, at han er en anden person (en soldat, cowboy, ridder, hund osv.). Han kan altså forestille sig en leg, hvor han ikke er Mads selv men en helt anden og han kan forestille sig hvordan legen skal se ud, hvad der skal ske undervejs og hvem de andre børn der leger med i legen er. Sådanne legekompetencer er ikke altid så nemme, når man har autisme eller måske direkte umulige. Derfor kan det være rarere for børn med autisme at lege en leg, de allerede kender eller lave noget, hvor de ikke skal forestille sig at være en anden. Altså mere konkrete lege. Andre gange kan det også være fordi et barn med autisme ikke helt ved, hvad han skal gøre, hvem han skal være og hvordan han skal være den person han spiller. I sådanne situationer er det nemmere at sige ”nej”. Derfor er det en god ide, at I sætte jer ned og finder på en leg først. Måske kan man skrive ideer ned som begyndelsen på en historie og derefter lege den først. For nogle børn med autisme er det en god hjælp og det vigtigste er jo at I begge har det rart sammen. Nogle børn kan godt lide at lege ”gæt og grimasser”, hvor man klæder sig ud og spiller en person, som den anden så skal gætte hvem er. Man kan være eventyrfigurer som Robin Hood eller skuespillere eller sangere. Andre børn med autisme kan lide computerspil. For at kunne lege med ens søskende er man nødt til at finde på lege begge kan finde ud af og som synes er sjove. Det kan selvfølgelig godt være svært for de må ikke blive for indviklende hvis ens bror eller søster har autisme. For mange søskende bliver man nød til at finde på nogle mere barnlige lege end hvad man selv synes er sjove men ellers bliver det ofte for svære for ens bror eller søster. Måske en tur på legepladsen eller i svømmehallen kan være sjove for et søskendepar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar