tirsdag den 22. oktober 2019

Hvad har søskende i virkeligheden lyst?


Undervejs på et søskendekursus kommer vi omkring mange forskellig spørgsmål og emner også emnet, hvad søskende i virkeligheden har lyst til? Når vi spørger søskende, hvad de ønsker fortæller mange, at de gerne vil:
Informeres og inddrages i deres søskendes handicap
Have tid alene med deres forældre
Møde andre børn i samme situation
Have voksnes (lærere og pædagoger i skolen eller i skolefritidsordningen) forståelse for, at det nogle gange er svært at have en bror eller søster med et handicap. F.eks. kan det være svært at koncentrere sig om at lave lektier i et hjem, hvor hverdagen kan være er turbulent
Have hjælp til at håndtere mobning, hvis de går i samme skole som deres bror eller søster og oplever mobning
Søskende bryder sig ikke om:
At der er for meget forskelsbehandling derhjemme
Hvis de skal forsvare deres bror eller søster i skolen
Hvis de bliver bedt om at fortælle klassekammerater og venner om deres søskendes handicap da det for nogle søskende føles som man hænger sin bror eller søster ud.
At vokse op som søskende med en bror eller søster med et handicap er en barndom med mange forskellige sving og det er umuligt at beskrive en bedste og direkte vej. Hvad der er rigtigt for den ene viser sig at være meget forkert for en anden. En ting er dog sikkert det må handle om at tage det i et passende tempo, at passe på hinanden, at skabe rum for alle i familien både børn og voksne.
Der findes heller ikke nogen bog eller en checkliste som passer præcist på jeres familie, men det handler om at blive klar over, hvad der er det mest naturlige for jer. Ådalskolens søskendekursus i Ringsted forsøger med kursusforløbene at finde ind til det unikke i hvert søskendebarn, så det kan udfolde sig. Det sker i fællesskab med de andre søskende, så det unikke i barnet kan dyrkes og videreudvikles på hjemmefronten. Vi prøver at lære søskende at forstå og styre den vigtigste computer, de er udstyret med nemlig hjernen og at kraften i denne computer afhænger af, hvor god forbindelsen er til dem selv og deres omgivelser. De bliver undervejs på søskendekurset opmærksomme på, hvad der gør dem til noget helt særligt og hvordan de kan bruge dette til at hjælpe sig selv, deres søskende og naturligvis familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar