„Igennem tiden bliver det tydeligt for mig, at min rolle som gruppeleder på Ådalskolens søskendekurser i
Ringsted er at se og lytte. Sådan begynder Nadia og Gitte en tilfældig snak
en dag, hvor vi sidder til et planlægningsmøde en sen eftermiddag på
Ådalskolen. Jeg kan ikke ændre på søskendes levevilkår, men jeg kan turde være der
sammen med dem i de fortællinger og oplevelser, der fylder for dem“. „Det er
ikke let for børnene at finde et neutralt rum, hvor der er plads til at tale om
det, som hverken er rart eller nemt at sætte ord på. Som regel føler et barn en
meget stor loyalitet overfor begge sine forældre, og det kan ofte gøre det
ekstra vanskeligt at skulle fortælle om noget, som ikke er rart – og som så
samtidig involverer forældrene og deres valg og handlinger“. Søskende til børn med et handicap kan få støtte ved at deltage i et
søskendekursus og være sammen med jævnaldrende børn som kender til de samme livssituationer.
På søskendekurser sætter børn ord på tanker og følelser i forbindelse med de
udfordringer med at have søskende som har et handicap. Mange har længe ment, at
de er alene i at være i sådan en situation. Når de er sammen med andre, der
genkender sig selv i det, de beskriver, bliver de normaliserede i egne følelser
og reaktioner. En dreng på 12 år sagde om deltagelse i gruppen, at "det
var spændende og informativ og særlig godt at vide, at jeg ikke er den eneste,
går gennem sådan noget." Flere søskende fortæller efterfølgende, at de
forstår deres søskende og deres reaktioner og problemer bedre efter at have
deltaget i et søskendekursus. Nogle har lært nye måder at håndtere vanskelige
situationer på. Dette kan medføre, at de får et bedre forhold til sine
søskende. Andre fortæller, at de har været mindre triste, fået mere
koncentration, såsom til skolearbejde, og at de sover bedre efter at have været
med på søskendekurset. Det er også lettere at tale om handicap emner til venner
og andre. Forældre har fortalt, at børn, der har deltaget på søskendekurset har
fået mere selvtillid og bliver tydeligere på deres egne behov. De er blevet
bedre til at sætte deres egne grænser, formår at tage mere ”egen plads” hjemme
og tør at være mere åbne og ærlige om deres følelser og oplevelser. Nogle af
børnene formår også bedre at se sig selv i forhold til andre, og følelsen af
uretfærdighed er meget dæmpet. Desuden siger forældre, at børn spørger om
forskellige ting, der er forbundet søskende, og kan også have en større
forståelse for forældrenes og familiens samlede situation.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar