onsdag den 2. oktober 2019

At kunne se og lytte som det vigtigste


„Igennem tiden bliver det tydeligt for mig, at min rolle som  gruppeleder på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted er at se og lytte. Sådan begynder Nadia og Gitte en tilfældig snak en dag, hvor vi sidder til et planlægningsmøde en sen eftermiddag på Ådalskolen. Jeg kan ikke ændre på søskendes levevilkår, men jeg kan turde være der sammen med dem i de fortællinger og oplevelser, der fylder for dem“. „Det er ikke let for børnene at finde et neutralt rum, hvor der er plads til at tale om det, som hverken er rart eller nemt at sætte ord på. Som regel føler et barn en meget stor loyalitet overfor begge sine forældre, og det kan ofte gøre det ekstra vanskeligt at skulle fortælle om noget, som ikke er rart – og som så samtidig involverer forældrene og deres valg og handlinger“. Søskende til børn med et handicap kan få støtte ved at deltage i et søskendekursus og være sammen med jævnaldrende børn som kender til de samme livssituationer. På søskendekurser sætter børn ord på tanker og følelser i forbindelse med de udfordringer med at have søskende som har et handicap. Mange har længe ment, at de er alene i at være i sådan en situation. Når de er sammen med andre, der genkender sig selv i det, de beskriver, bliver de normaliserede i egne følelser og reaktioner. En dreng på 12 år sagde om deltagelse i gruppen, at "det var spændende og informativ og særlig godt at vide, at jeg ikke er den eneste, går gennem sådan noget." Flere søskende fortæller efterfølgende, at de forstår deres søskende og deres reaktioner og problemer bedre efter at have deltaget i et søskendekursus. Nogle har lært nye måder at håndtere vanskelige situationer på. Dette kan medføre, at de får et bedre forhold til sine søskende. Andre fortæller, at de har været mindre triste, fået mere koncentration, såsom til skolearbejde, og at de sover bedre efter at have været med på søskendekurset. Det er også lettere at tale om handicap emner til venner og andre. Forældre har fortalt, at børn, der har deltaget på søskendekurset har fået mere selvtillid og bliver tydeligere på deres egne behov. De er blevet bedre til at sætte deres egne grænser, formår at tage mere ”egen plads” hjemme og tør at være mere åbne og ærlige om deres følelser og oplevelser. Nogle af børnene formår også bedre at se sig selv i forhold til andre, og følelsen af ​​uretfærdighed er meget dæmpet. Desuden siger forældre, at børn spørger om forskellige ting, der er forbundet søskende, og kan også have en større forståelse for forældrenes og familiens samlede situation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar