torsdag den 10. oktober 2019

At høste gode frugter af det hørte


Dette er klart de ideelle muligheder når søskende mødes på Ådalskolen i Ringsted og deltager i et søskendekursus. Børnene får muligheder, for at opleve sig selv på nye måder og udvide deres forståelse for deres bror eller søsters særlige behov gennem de mange nuancerede og unikke historier som kommer frem på søskendekurserne. Derfor er vi meget opmærksomme på, hvordan vi er med til at støtte søskende til at høste frugterne af de fælles oplevelser og erfaringer. Én mulighed er at tage udgangspunkt i de bevidningsspørgsmål, som egentlig for år tilbage blev udviklet som en del af den narrative metode. Spørgsmålene er skabt til brug i samtaler, hvor de medvirker til at styrke en persons foretrukne fortællinger, ved at andre er med til at skabe bevidning og kan bekræfte det fortalte. Det er ud fra en antagelse om, at det primært er gennem respons fra andre, at et menneskets identitet bliver skabt. Når vi overfører denne tænkning til flere af vores aktiviteter på Ådalskolens søskendekursus hjælper spørgsmålene os til at sætte fokus på den resonans, som mødet med de andre søskende skaber i barnet i form af tanker, billeder og stemning. Vi ser og oplever det som en rigtig god tilgang idet bevidningsspørgsmål primært interesserer sig for, hvordan barnet oplever, berøres og bevæges af det vilkår som det er at have en bror eller søster med et handicap. Søskendebarnet bliver herved en kvalificeret medproducent af familiens kontekst. En kontekst, der både siger noget om virkeligheden, om barnet og ikke mindst om den virkelighed der omgiver familien. Tilpasset til søskendekursets niveau kan en række bevidningsspørgsmål formuleres på følgende måde:
1) Hvad lagde du særligt mærke til i den historie du netop har hørt?
2) Hvad tror du, Morten gerne ville fortælle med hans historie?
3) Hvad kom du til at tænke på i dit eget liv, mens du hørte historien?
Hvilke billeder så du for dig - hvilke situationer og personer?
4) Hvad var det, der skete i historien, der fik dig til at tænke på disse ting fra dit eget liv?
5) Hvad kan man sige, der er vigtigt i livet, både for dig og for din søskende i historien?
6) Er der noget, du får lyst til at gøre anderledes efter at har hørt historien?
Ud fra grundidéen om at skabe forbindelser mellem fortællinger og søskendes eget liv, skal ordvalget selvfølgelig tilpasses børnenes alder og niveau, ligesom formidlingsformen skal varieres alt efter vores kendskab til barnet og familiens situation.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar