I dette blogindlæg fortæller søskende om deres erfaringer
når deres bror eller søster irriterer, driller eller ødelægger en leg. At
drille ved at modarbejde eller sabotere en leg er et tema som fylder meget i flere
af søskendes beretninger på søskendekurset på tværs af køn og alder. Børn som
fortæller, at deres leg med kammerater bliver forstyrret af deres bror eller
søster med særlige behov. Leg er vigtig for børn idet det er gennem leg at børn
lærer og erfaringsdanner. Det er derfor både forstyrrende og frustrerende når
legen ødelægges. I nedenstående citater fortæller tre søskende om hvordan deres
bror eller søster ødelægger deres lege:
”Mig og min bedste ven fandt på en leg der hedder ”labyrint-ting”.
Man skulle skiftes til at være inde i den der firkant – som er en slags
labyrint vi har i haven. Så er det at min storebror ville være med men han
kunne ikke forstå reglerne og han stod hele tiden i vejen for os, så vi sagde:
’Hold op. Stop!’ Så stod han bare der hele tiden og sagde: ’Nej, jeg gider ikke
gå væk’. Så kunne vi ikke lege det” (Johan, 10 år).
”Min veninde og jeg havde lavet en hule sammen og så var
der en dag min søster bare kom og ødelagde den. (…) Så kom hun ind og knækkede
alle grenene, tog tæpperne og alt det vi havde fundet frem. Og hun puttede en
hel masse blade ind i hulen, da hun var gået igen kunne vi feje alle bladene
væk men tæpperne de var væk” (Maja 9 år).
”Det var i weekenden, at jeg havde besøg af en
klassekammerat. Så kom min lillebror og begyndte at sige grimme sjofle ord til
min veninde. Vi gik væk og begyndte at sjippe et andet sted men så hoppede han
ind i sjippetovet. Og så siger vi til ham rigtigt, rigtigt mange gange at han
skal lade være. Og sådan noget gør han rigtigt tit” (Selina 10 år)
For alle tre søskende er oplevelsen af at få en god leg
ødelagt irriterende. Mens der for Johan og for Maja var tale om enkeltstående
oplevelser, er det for Selina og hendes veninder en tilbagevendende begivenhed
at hendes lillebror saboterer deres lege og ikke stopper når de beder ham om
det. Eksemplerne er på de udfordringer som nogle søskende kan opleve når de har
kammerater med hjemme. Derfor er det nogle gange at søskende vælger ikke at
tage kammerater med hjem fordi det simpelthen ikke virker. Ideen med at lade
søskende fortælle, hvad de har på sinde er at give dem mulighed for at dele
erfaringer og oplevelser med hinanden. På Ådalskolens søskendekursus i Ringsted
taler vi ofte om at søskende skal tage ”temperaturen på kroppen” som en metafor
for hvordan man har det, at kroppens temperatur nemlig afspejler ens trivsel.
For søskende vil der naturligvis være dage som fungerer godt og andre dage som
fungerer mindre godt. Dette er selvfølgelig ikke helt så ligetil, som det
lyder, idet hverdagens trummerum har det med at være usynlig. Mange søskende
lægger ganske enkelt ikke mærke til alle de små banale og selvfølgelige ting,
hændelser, episoder som udspiller sig dag efter dag efter dag. Hverdagen kan
sammenlignes med rengøring, der først bliver synlig, når den forsømmes.
Hverdagslivet kan siges at have både en yderside og en inderside. Ydersiden er
det levede liv, der kan beskrives som en daglig organisering af aktiviteter og
gøremål. Det levede liv vil i princippet kunne indfanges af et kamera og det er
som regel ikke svært at få selv små børn til at fortælle om konkrete hændelser.
Indersiden er det oplevede liv, hvor hændelser, fænomener, ting mv. fortolkes
og tillægges betydning af den enkelte søskende. Det oplevede liv udfolder sig i
tanker, følelser, drømme, intentioner og kan siges at være et særlig uddrag af
alle de mange, mange, mange livs- og sanseindtryk, som et menneske udsættes for
hele tiden. Det er ikke alt, som vi udsættes for, som vi tildeler opmærksomhed.
Hjernemæssige strukturer og indlærte reaktions- og kommunikationsmønstre er med
til at ”scanne” omgivelser for det, der umiddelbart forekommer at være relevant
og betydningsfuldt. Noget af det der slipper igennem filteret til det oplevede
liv kan omsættes til det fortalte liv, som er de historier og beretninger, vi
er i stand til at fortælle om vores liv. Disse fortællinger og historier kan,
som når de fortælles på et søskendekursus nogle gange være ganske tynde.
Aktiviteterne som vi tilbyder på søskendekurserne inviterer derfor til fælles
udforskning af det levede og det oplevede liv og
bidrager til, at der opstår tykkere og mere nuancerede fortællinger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar