I enhver søskenderelation stræbes der efter gensidighed, varme
og omsorg hvilket naturligvis også er vigtigt for søskende som har en bror eller søster med et handicap. Søskende har brug for
at opleve og mærke dette i relationen til deres bror eller søster. Hvor nogle søskende
oplever at have en stærkere relation som følge af handicappet, vil andre stå
tilbage med en anderledes oplevelse. Eksempelvis kan søskende, som har en bror eller
søster med udadreagerende adfærd, manglende impulskontrol eller sociale
vanskeligheder opleve at være i en relation, som er præget af et utal af konflikter. Det
kan være vanskeligt at holde konflikterne på et niveau, hvor det samtidig
kan siges at være frugtbart for selve søskenderelationen, sådan fortæller
gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.
Vores erfaringer fra søskendekurserne viser, at søskende til børn med handicap
ofte har flere omsorgsopgaver end andre børn. Er opgaverne af praktisk art,
tidsafgrænsede, med tydelige forventninger og hvis man anerkender barnet for
indsatsen, så kan søskende ligefrem have en positiv oplevelse med det. Men for
søskende til børn med et handicap kan behovet for at hjælpe til med deres bror
eller søster fylde så meget, at det har en negativ indvirkning på deres sociale
liv. Vi hører fra tid til anden, at søskende fortæller det besværlige i at tage
kammerater med hjem (og lege) og at det er meget lettere blot at besøge
kammeraten. Ådalskolens søskendekursus er med til at italesætte mange
forskellige emner og vi sætter spot på de områder som søskende er
optaget af.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar