Søskende som har deltaget på et søskendekursus fortæller,
at kurset har givet dem mulighed for at føle sig forstået og tilegne sig nye
konkrete færdigheder. Børnenes udbytte af kurset bliver af en pigerne udtrykt
således: Jeg synes, at problemerne fyldte meget før hen, det fylder ikke så
meget mere. I og med at problemerne fylder mindre for mig, så fylder det også
mindre for mine andre søskende og mine forældres bekymringer er blevet mindre.
Redskaberne og erfaringsudvekslingen fra søskendekurset har ifølge søskende
haft stor betydning for deres forståelse af deres bror eller søster. En anden deltager
siger det på denne måde: Når min lillebror ikke gider rydde op på værelset, så
er jeg blevet bedre til at sige ”pyt”. Tidligere var vi meget oppe og slås og
havde mange en del konflikter. Det er blevet meget bedre nu. Den positive indstilling
vi er begyndt at have hjemme hos os smitter af på os alle i familien. Børnene er
desuden alle enige om, at gruppeledernes positive tilgang til det at være
søskende til et barn med et handicap har hjulpet dem til at ændre deres egne tankemønstre: Jeg sætter pris på de små ting, som også kan være positive. Det
negative fylder meget, men jeg er blevet bedre til også at se på det positive.
Børnene oplever også, at deres deltagelse på søskendekurset påvirker deres
relationer til kammerater, familie og i skolen, ved at de kan få ”luft” for deres
bekymringer: Førhen læssede jeg af på alle, man mødte, som så tænkte ”hold da
kæft mand sikke en omgang.” Gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus
vurderer, at kurserne i høj grad har givet børnene et ”frirum” til at tale om
deres situation. Søskendekurset har ligeledes givet børnene en masse konkrete
redskaber, som forbedre deres hverdag i en familie med et barn som har et særligt behov. Vi oplever at søskendekursets indhold og udbytte lever op til
formålet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar