Der findes ikke noget entydigt og rigtigt svar på, hvor
meget man som forældre skal eller kan sige til et barn, som har en bror eller
søster med et handicap og som også i den forbindelse stiller svære spørgsmål.
Vores erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser i Ringsted er, at man skal
sikre en åbenhed og svare på det børnene spørger om. Vi mener grundlæggende, at
det er vigtigt at tale med børnene for derigennem at hjælpe dem med at gøre deres
virkelighed mere begribelig. At vente og se tiden an, når det gælder samtale
med børn om svære ting, er en indstilling, som kan medføre risici for børnene.
Det kan fx betyde, at der aldrig bliver nogen samtaler om emnet, og/eller at
barnet får information fra andre i stedet for fra en nærtstående person. Det er
de voksnes ansvar at hjælpe barnet frem til en tiltagende forståelse. Selv små
søskende fornemmer tidligt at der er noget anderledes ved deres søskende. De
kan beskrive dét, som er anderledes, når de får hjælp til at sætte ord på deres
virkelighed. Mindre søskende har mange tanker og behov for at fortælle, få mere
viden og lov til at dele med andre. Hvis ikke det sker, så risikerer man, at
barnet (søskendebarnet) går rundt og er bange, føler skyld eller føler sig ene
med tankerne og spørgsmålene. Mindre børn har også brug for et navn (en diagnose) på
deres søskendes funktionsnedsættelse samt relevant information herom for bedre
at være rustet til at kunne svare på kammeraters spørgsmål. Samtidig er det
vores håb at forældre fik mere viden om vigtigheden af at tale mere
forebyggende med søskende i småbørnsalderen for derved at styrke barnet og
familieperspektivet. At have en viden og få mulighed for at udtrykke både sine
positive og negative tanker og følelser om sin bror eller søster og om sin egen
søskendesituation har en stærkt beskyttende virkning. Nogle søskende fortæller
at det har en tefloneffekt. Mindre søskende har brug for hjælp til at skabe en
helhedsorienteret fortælling om ens familie for at kunne skabe sammenhæng og
dermed blive godt rustet for livet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar