torsdag den 22. august 2019

Ådalskolen udvider aldersgruppen


Søskende til børn og unge med handicap har, uanset deres alder og typen af handicappet hos deres bror eller søster en række vilkår tilfælles. Søskenderelationen til en bror eller en søster med en funktionsnedsættelse har betydning for både udvikling af deres sociale evner og selvfølelse samt af deres identitet. I Ringsted har Ådalskolen i en lang årrække sat fokus på søskendekurser som matcher børn i alderen 9-12 år. Nu udvider vi aldersgruppen til også at dække unge teenagere nemlig de 13-16 årige. Formålene er begge indsatser en øget viden og støtte for derved at hjælpe dem med at opbygge modstandskraft og styrke deres evner til at håndtere og imødegå deres omgivelser. Søskendekurset giver også søskende viden om problemløsningsstrategier med henblik på at forbedre søskenderelationen. At være søster eller bror til et barn med et handicap er et særligt livsvilkår. Det indebærer at have andre roller og opgaver i familien, ofte livet i gennem, end der typisk ligger i søskenderollen. Det kan være forbundet med ambivalente følelser af fx omsorg, bekymring, skyld/skam og forskelsbehandling i forhold til broren eller søsteren, som har et handicap. Søskende kan vælge at beskytte forældrene fra deres følelser og tanker og tilsidesætte egne behov. Der kan også hos søskende opstå usikkerhed om egen risiko og i forhold til at få egne børn. Mindre søskende kan have mange tanker og behov for at tale, få mere viden og lov til at dele det som de allerede ved og for nogle børns vedkommende har misforstået. Helt konkret kan søskende også have brug for et navn på brorens eller søsterens handicap samt viden herom for bedre at være rustet til at kunne svare på venners spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar