fredag den 16. august 2019

Hvad kan forældre og omgivelser gøre for søskende?


Når vi afholder elevkonferencer på Ådalskolen i Ringsted, hvilket vi gør 2 gange om året er det ikke sjældent at samtalen drejer sig ind omkring søskende. Altså på de søskende, som har en bror eller søster med et handicap. Nogle forældre fortæller, at ”de klarer sig godt”, at de hjælper godt til derhjemme og at der er en god accept af deres bror eller søster med særlige behov. I andre familier kan situationen være en ganske anden. Måske er handicappet anderledes og mere krævende og her fortæller familierne, at det kan være svært at tale om og hverdagen kan opfattes trættende, generende, uretfærdig eller pinlig. Erfaringerne er derfor meget forskellige fra familie til familie og fra søskende til søskende og der kan ikke gives en klar opskrift på, hvordan det er at være bror eller søster med et handicap. Derfor er det nødvendigt at se på hver familie og møde hver enkelt families behov samt være opmærksom på at behovet undertiden ændres som tiden går. Erfaringen viser, at søskende der ikke ser sig selv som ligeværdige, kan føle usikkerhed, bekymring og få en følelse af ensomhed eller opgivelse. For nogle kan det på den lange bane føre til sociale problemer eller problemer i forhold til skole og trivsel. Søskende der har oplevet sig selv som ligeværdige og som føler, at deres behov er blevet mødt, oplever til gengæld ofte langt en mere positiv rolle i familien. For mange af børnene giver det en ekstra dimension til tilværelsen at have en søskende med et handicap og en øget mulighed for at udvikle en viden, forståelse og empati som bliver en styrke i voksen tilværelsen. Som forældre og andre voksne i omgivelserne man bør være særlig opmærksom på følgende:
Hvilke signaler sender børnene og hvilke signaler sender de ikke?
Hvad er normal adfærd og hvornår bør betragtes problemer som et signal om behovet for en særlig opmærksomhed?
Hvordan kan vi afsætte særlig tid til søskende?
Hvordan sikre vi i familien at vi alle trives?
Udover den naturlige og ultimative forældre kærlighed er der også andre ting man som forældre kan gøre for at støtte børn som har en bror eller søster med særlige behov. Mange søskende har brug for tid og hjælp til at tilpasse sig den nye situation i familien, når der er kommet en lille ny med et handicap. Når en spændende tid i begyndelsen har lagt sig kan der være behov for at få fortalt søskende, at deres nye søskende har et handicap særligt hvis der er tale om et mere usynligt handicap som ikke er lige til at se. Det er vigtigt at tale med børnene allerede i en tidlig alder og give dem viden om det specifikke handicap afhængig af modenhed og alder. Børnene opdager det "anderledes" på et tidspunkt og derfor kan man som forældre lige så godt få det fortalt. Når man taler om handicappet hjælper det børnene til at få en viden som er guld værd på længere sigt især når andre spørger eller kommenterer handicappet. Oplevelsen af at få en viden og øget forståelse giver søskende en god følelse af coping. Det er de voksne, som skal tage initiativet og åbne for sådanne samtaler. Information og viden er en fortløbende proces i mange forskellige lag. Det er ikke nok at give oplysningerne en gang og være i den tro, ​​at vi nu ved barnet det som han eller hun har brug for. Børnene skal have oplysninger flere gange for at få den rette forståelse og oplysninger og viden skal opdateres alt efter hvordan udviklingen går. Også tilbageskridt kan være vigtige at italesætte. En udvikling med et barn med særlige behov går sjældent i en lige linje men der vil være hop frem og tilbage i livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar