lørdag den 3. august 2019

Et lavere konflikt- og stressniveau


”I takt med, at jeg blev mere fortrolig med søskendekurset på Ådalskolen i Ringsted er jeg også blevet bedre til at mindske – frem for at opildne – konfliktniveauet til min lillebror”. Sådan fortæller Daniel som var en af de deltagere som deltog på det sidste søskendekursus i foråret 2019. Daniels lillebror har autisme og ADHD og begge brødres hverdag er præget af en masse skænderier og konflikter. Det har stået på i mange år. Konflikter er noget som også mange andre søskende kender til. Daniel fortæller om det på denne måde: ”Jeg oplever at jeg selv er blevet mindre stresset og har fået en større ro i kroppen. Altså meget mere ro på mig selv og jeg forstår nu nemmere, at den her konflikt som jeg står midt i hverken gavner mig eller min lillebror” (Daniel, 10 år, marts 2019). Andre søskende fortæller, at de også har fået en større tiltro til dem selv, og at de er blevet mere selvsikre i deres adfærd overfor deres søskende. Selvfølgelig skal der øvelse til som flere af børnene siger i kor. Dertil beskriver en af pigerne, at hun har lært at tilgive sig selv, og at tilgivelse ikke nødvendigvis handler om at tilgive den anden. På trods af at flere af søskende er blevet bedre til at mindske konfliktniveauet beskriver flere, at de fortsat skal huske og øve sig selv på ”at tælle til 10” når bølgerne går højt i familien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar