Søskende fortæller efterfølgende at det har oplevet og
medvirket til et rigtig godt søskendekursus. Børnene oplever at blive hørt,
forstået og respekteret, at have arbejdet med det, de gerne vil tale om, og at de
voksne gruppeledere har tilbudt tilpas med udfordringer. Vi voksne har oplevet,
at der har hersket en åbenhed børnene imellem og at denne åbenhed fremstår som
en vigtig forudsætning for, at børnene får et udbytte af søskendekurset.
Særligt udtalt har åbenheden været allerede efter den første kursuslørdag på
Ådalskolen, hvor børnene fortalte deres om deres erfaringer, har været åbne og
hudløst ærlige overfor hinanden.
Ӂbenhed var der fra begyndelsen af, da vi havde fortalt
vores historier. Jeg kunne pludselig nemt fortælle om min bror og det var en meget stærk
oplevelse. Det havde jeg nemlig aldrig gjort før, men jeg opdagede at jeg havde et kæmpe behov for det. Og så var der så meget i de andre børns
historier, som jeg kunne genkende lige med det samme. Den næste lørdag fulgte vi så op på det” (Maria,
11 år og deltager på søskendekurset marts 2019). Som tidligere beskrevet og som
citatet illustrerer, fremgår det, at åbenheden børnene i høj grad afhænger af,
at de kan genkende og relatere sig til hinandens historier og erfaringer. Det
har været med til at give noget åbenhed fra starten og en fællesskabsfølelse
børnene imellem. Det er markant at se, at børnene fik
opbygget et tæt
fællesskab. De kendte ikke hinanden før de begyndte på søskendekurset men
efterhånden som tiden gik blev de mere og mere fortrolige med hinanden. Nogle
besøgte hinanden mellem kursusgangene og flere har her i sommerferien været på
ferie med hinanden. Netop følelsen af at være fælles om noget og ikke stå alene
med at have en bror eller søster med et handicap er noget af det, som mange
forældre tilskriver en meget positiv betydning for børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar