søndag den 1. marts 2015

En far fortæller om datterens store omsorgsgen

Ådalskolen i Ringsted arrangerer søskendekurser for børn i alderen 9-12 år som har en bror eller søster med særlige behov eller et handicap. Vi har spurgt et par forældre som har haft deres barn på søskendekurset. Peter fortæller; "spørger jeg Caroline om, hvordan det er at være søster til en handicappet bror, så synes hun det er svært. Jeg tror, at det er fordi Rasmus (som er multihandicappet) kræver megen opmærksomhed og det tit er hende, som må vente. Jeg tror, at det er sådan, at hun ser det er svært. At de voksne altid lige skal ordne det ene eller det andet omkring Rasmus. Så når han ikke er her, så nyder hun at være alene og have sin mors opmærksomhed. Jeg tror, at Caroline har vist, at hun havde brug for at snakke, men signalerne har i perioder været så svage, at vi desværre overså dem. Hun var den ansvarlige og meget dygtige pige. I andre sammenhænge kunne hun pludselig reagere meget voldsomt. Jeg tror det var et tegn på, at hun havde brug for at snakke, både med os – men også med nogen, hvor der ikke var følelser i klemme. Jeg tror, hun i for høj grad har taget hensyn til, at både vi og bedsteforældrene havde mange følelser i klemme. Hendes store omsorgsgen burde jeg nok have set mere kritisk på. Jeg tror desværre også, at hun har haft et indtryk – til tider berettiget – af, at der ikke altid var ressourcer til at forholde sig til hende. Og hun er ikke den, der råber op.
Hør hvad en mor fortæller:
http://www.soeskendefokus.dk/foraeldre-fortaeller/de-udsatte-soeskende/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar