"Søskende har et helt særligt ”bond” mellem sig og vi ser mange fællestræk blandt dem". Sådan siger de 3 gruppeledere Birgit, Birgitte og John, som arrangerer søskendekurser i Ringsted for børn der har en bror eller søster med et handicap. Det "bond" bliver særligt tydeligt blandt børnene på søskendekurset efterhånden som vi lærer
dem at kende og de får mulighed får at udfolde sig. ”Ja de er ikke mindre end fantastiske”
fortæller Birgit og når vi taler lidt mere om det ”fantastiske”, hvad er det så
egentligt konkret, at vi mener med "bond" og fællestræk. Det udfolder vi lidt her i dette indlæg.
Allerede efter den første lørdag efter vi har samlet børnene på søskendekurset oplever vi de første træk på et fælles ”bond”. Søskende
som vokser op med en bror eller søster med et handicap er ofte meget
eftertænksomme, empatiske, fintfølende og tålmodige. Egenskaber som mange andre
børn på deres egen alder ofte sukker efter og ikke besidder. Som søskende registrerer man ofte de
finere nuancer i stemninger i andre menneskers sindstilstand og man kan hurtigt
fornemme, hvordan andre har det. Som søskende er man ofte meget påvirket
over for følelser og stemninger. Det kan give dem en fornemmelse af at se og
fornemme noget, som ingen andre lægger mærke til. Søskende er ofte også særlig gode
til at samarbejde. Netop fordi søskende kan se de
mere små nuancer i menneskeligt samvær, kan de være meget indfølende og have
stor empati og indlevelsesevne over for andre mennesker. De gennemskuer også
ofte, når andre siger ét og mener noget andet. Det kan på mange måder gøre børnene
til et meget stort aktiv i en skoleklasse, hvor netop disse egenskaber værdsættes
af klassekammeraterne. Samtidig med de mange fællestræk er søskende naturligvis
også fuldstændige unikke og helt forskellige med hver deres "baggage i rygsækken". Der er ingen tvivl om, at søskende som vokser op med en bror eller søster som har et handicap modnes hurtigere end deres jævnaldrende kammerater og at de styrker som de får med i løbet af barndommen som oftest ruster dem i deres ungdomsliv. Særligt hvis søskende også får mulighed for at møde andre søskende som også oplever det samme, så kan de fælles historier og erfaringer nemlig forstærkes, hvilket er meget støttende og udviklende.
Undervejs på søskendekurset kalder vi disse
egenskaber for styrker. Som begyndelse laver børnene en aktivitet, som vi
kalder for ”Håndaftrykket”. Vi bruger aktiviteten som en slags intro til at komme i gang men den viser netop også det særlige og unikke, at vi alle er helt forskellige selvom
der er rigtig mange ligheder. Der er ikke 2 håndaftryk som er fuldstændig ens
selvom alle børnene har fået nøjagtig den samme introduktion til opgaven. Det
er med til at vise den unikhed som er på søskendekurset og det værdsætter vi
naturligvis meget højt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar