Børn med særlige behov fylder ofte rigtig meget i en familie og det stiller store krav til alle. Derfor
kan det være svært at give alle børnene i familien lige meget opmærksomhed. Fra Ådalskolens søskendekurser har vi kontakt med mange familier som som fortæller om en til tider meget udfordrende hverdag hvor det kan være svært at få "enderne til at hænge sammen".
Hvad oplever søskende?
Vi er sikkert enige om, at søskende både har ret til og brug for
opmærksomhed. Men det er ikke så simpelt, som det lyder, og derfor er det også
et emne, der ofte bliver bragt på bane i min klinik. Påtager søskende sig en
rolle, som de ikke magter barndommen igennem, kan det få betydning for resten
af deres liv. Forestil dig en søskende, som prøver at gøre alt perfekt for at undgå
at barnet (med særlige behov) bliver sur og mor og far kede af det – det er
hvad mange søskende prøver på, men opgaven er uoverkommelig, og de får ofte
alligevel skæld ud. Eller søskende der selv må finde de rette strategier for at
undgå konflikter. De strategier, de selv finder, er ofte at bukke under og
finde sig i mere end godt er – for at bevare freden i familien. Eller søskende,
som står i skudlinjen, når barnet afreagerer eller en nedsmeltning. Det kan
betyde, at søskende kan blive slået på og råbt af. Det kan ske i selv den mest
opmærksomme familie – men forskellen er, om forældrene giver søskende
strategier til at undgå at stå i skudlinjen og ikke bukke under for barnets
ønsker og behov (hensyn er noget andet). Det er også afgørende, at forældrene
hver gang det alligevel går galt, får fortalt søskende, at det ikke var deres
skyld, at barnet slog eller sagde grimme ting – også selvom søskende har
drillet barnet, så vil det aldrig kunne forsvare et sådan anfald eller udbrud,
som kan komme som lyn fra en klar himmel. Har søskende gjort noget forkert,
skal de naturligvis guides til en anden adfærd på lige fod med barnet med
særlige behov. Ådalskolen søskendekursus i Ringsted arrangerer søskendekurser
for børn i alderen hvor disse og lignende oplevelser og erfaringer italesættes.
Børnene oplever hinandens støtte igennem kurset og særligt den erkendelse, at "der er mange andre som oplever det samme som mig".
Ingen kommentarer:
Send en kommentar