At deltage i et søskendekursus med jævnaldrende børn, som også oplever
hverdagen med en bror eller søster, som har særlige behov eller et handicap er
befriende og rart. At være søskende er et livslangt vilkår og et vilkår som
rækker længere end kontakten med kommunen eller forældrens levetid. Forholdet
til vores søskende betyder meget for os mennesker, faktisk er det tit den
længste relation, vi kommer til at være. Altså er det en total langtidsinvestering
at satse på søskende og netop at fokusere og styrke den relation der er mellem
søskende og barnet der er udfordret på anderledes måder. Alle de forældre vi
møder gennem vores arbejde på Ådalskolen i Ringsted har et stort og kærligt
ønske om, at alle deres børn får et sundt og stærkt forhold til hinanden – både
som børn, som unge og som voksne. De samme forældre gør sig naturligvis også både
tanker og bekymringer om, hvordan de kan lykkes med at hjælpe deres børn med
det. Når vi bliver forældre, bliver vi spejlet på vores egen historie med at
være barn – både på godt og ondt. Vi har alle en historie med os omkring
søskende, vi har alle erfaringer – enten fordi vi har søskende, eller fordi vi
ikke har. Når vi så står der med to eller flere små væsener, som vi har sat i
verden, bliver det pludselig tydeligt, hvad det er vi gerne vil give vores børn
med i baggagen – og hvad vi for alt i verden ikke vil gentage. Eller det bliver
tydeligt, at vi er i tvivl om noget, der føles meget vigtigt at få styr på. For
hvordan gør man lige, når det ene barn har særlige behov eller et handicap?
Hvordan sørger jeg for, at mine børn får en god relation til hinanden. At de
bliver gode søskende? Hvad nu hvis de slet ikke kan lide hinanden? Hvordan kan
jeg være sikker på, at de begge føler sig set og elsket lige meget? Og hvordan
undgår jeg at gøre forskel? Eller er det netop det som jeg skal? Og hvorfor er
det så vigtigt for søskenderelationen? Det er det, fordi jo mere ”hel” barnet
føler sig, fordi du og andre vigtige voksne ser barnet og alle dets kompetencer
og særlige kendetegn, jo mere ”rent” kan det indgå i relationen til sine
søskende. Hvis der derimod er noget, der er uforløst i barnet, noget der
”gnaver”, noget der ikke bliver set, eller som barnet føler, der ikke er plads
til, jo mere vil de forstyrre relationen til barnets søskende – og også til
kammerater, til dig osv. Sagt på en anden måde jo bedre alle parter er ”tanket
op”, tager sig af sig selv og tager hånd om det som kan irriterer, jo mindre er
der til at forstyrre relationen mellem parterne. Og jo mere plads er der til
interessen, kærligheden, omsorgen og relationen. Et søskendekursus bidrager
væsentligt til at styrke relationen. Et søskendekursus er en
langtidsinvestering og medvirkende til at støtte op om de øvrige tilbud der
gives en familie. Ådalskolens søskendekursus i Ringsted tilbyder derfor børn i
alderen 9-12 år at deltage i et søskendekursus som varer 42 timer og fordelt
over 3 måneder. I mindre grupper på 10-12 nogenlunde jævnaldrende børn støtter og
hjælper vi børnene til at forstå sig selv og sin søskende med særlige behov
eller handicap bedre. Vores erfaring er, at søskende kan have svært ved at
forstå den situation, de er blevet sat i. Derfor er leg, aktiviteter, film,
snakke og forklaringer på mange af de spørgsmål der dukker op et godt udgangspunkt
samtidig med at det hele foregår i en legende og tryg kontekst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar