Et relationsarbejde
drejer sig naturligvis om at etablere en relation til et andet menneske for at
kunne støtte og motivere til tryghed
og åbenhed. Vi som voksne på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted ser os selv netop
som en slags relationsarbejdere og er bevidste om vores evner til at sætte os
empatisk og fordomsfrit ind i de erfaringer og oplevelser, som har betydning
for søskendes livsperspektiver – i vores tilfælde søskende som har en bror eller
søster med et handicap. Her er nogle af de staldtips som vi bruger:
Vi søger at skabe et
trygt rum.
Forudsætningen for ethvert
relationsarbejde er, at der opbygges en grundlæggende gensidig tillid. Det er os
som relationsarbejderen, som har ansvaret for at skabe den åbenhed og tryghed, der
er forudsætningen for dette. Vi overvejer derfor hvordan vores relation skal
foregå og søskende må ikke føle sig utrygge på grund af omgivelserne og i
aktiviteterne.
Vi søger at skabe en
åben tilgang.
Vi som relationsarbejdere
skal være i stand til at møde søskende uden forforståelse og normative
forestillinger om dennes behov eller handlemuligheder. Vi undgår også at sætte søskende
i en bestemt bås, for eksempel ved at italesætte at noget kan være svært,
dårligt eller irriterende. Vi ønsker at møde søskende med en uforbeholden og
positiv indstilling og anerkender at ethvert perspektiv er unikt.
Vi ser anerkendelse i
første række.
Vores tilgang er præget
af værdsættelse, anerkendelse og nysgerrighed. Vi lytter og møder søskende i
øjenhøjde. Vi undgår bevidst at overtale, presse, prædike, moralisere og
fordømme. Det mener vi kun avler endnu mere modstand men vi udfordre gerne
påstande og tænkemåder og støtter børnene og de unge i at reflektere over dem.
Vores syn ser i
retning af ressourcer.
Vi tager udgangspunkt
i børnenes og de unges ressourcer. Vi undgår at bekræfte søskende i en offertænkning, hvis det er det livsperspektiv barnet kommer med. Vi anerkender
meget gerne følelserne bag men prøver at få den pågældende søskende til at
fokusere på nære og praktiske muligheder for noget andet og bedre.
Vi er bevidste om brug
af empati.
Vi forsøger os helt
bevidst at leve os ind i børnenes og de unges tanker, følelser,
hverdagsbekymringer og drømme. Ved at tage udgangspunkt i den enkelte søskende er
der gode forudsætninger for at udbygge dialogen til emner, som kan være
vanskelige at tale om.
Vi oplever et
søskendekursus er skaber af motivation.
Det er naturligvis kun
muligt at støtte en søskende uanset alder i at se anderledes på tingene, hvis
de selv ønsker det. Ved at tage udgangspunkt i søskendes egen basale motivation
– for eksempel behov for identitet og et fællesskab med andre – kan vi rykke ved søskendes grundlæggende
lyst til noget andet. Vi forsøger altid på Ådalskolens søskendekurser i
Ringsted at skabe rammerne for, at søskende selv peger på nye løsninger og vi
venter altid på åbninger fra dem, inden vi selv giver et bud på løsninger.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar