torsdag den 14. maj 2020

Vores tilgang til søskende på Ådalskolens søskendekurser

Et relationsarbejde drejer sig naturligvis om at etablere en relation til et andet menneske for at kunne støtte og motivere til tryghed og åbenhed. Vi som voksne på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted ser os selv netop som en slags relationsarbejdere og er bevidste om vores evner til at sætte os empatisk og fordomsfrit ind i de erfaringer og oplevelser, som har betydning for søskendes livsperspektiver – i vores tilfælde søskende som har en bror eller søster med et handicap. Her er nogle af de staldtips som vi bruger:
Vi søger at skabe et trygt rum.
Forudsætningen for ethvert relationsarbejde er, at der opbygges en grundlæggende gensidig tillid. Det er os som relationsarbejderen, som har ansvaret for at skabe den åbenhed og tryghed, der er forudsætningen for dette. Vi overvejer derfor hvordan vores relation skal foregå og søskende må ikke føle sig utrygge på grund af omgivelserne og i aktiviteterne.
Vi søger at skabe en åben tilgang.
Vi som relationsarbejdere skal være i stand til at møde søskende uden forforståelse og normative forestillinger om dennes behov eller handlemuligheder. Vi undgår også at sætte søskende i en bestemt bås, for eksempel ved at italesætte at noget kan være svært, dårligt eller irriterende. Vi ønsker at møde søskende med en uforbeholden og positiv indstilling og anerkender at ethvert perspektiv er unikt.
Vi ser anerkendelse i første række.
Vores tilgang er præget af værdsættelse, anerkendelse og nysgerrighed. Vi lytter og møder søskende i øjenhøjde. Vi undgår bevidst at overtale, presse, prædike, moralisere og fordømme. Det mener vi kun avler endnu mere modstand men vi udfordre gerne påstande og tænkemåder og støtter børnene og de unge i at reflektere over dem.
Vores syn ser i retning af ressourcer.
Vi tager udgangspunkt i børnenes og de unges ressourcer. Vi undgår at bekræfte søskende i en offertænkning, hvis det er det livsperspektiv barnet kommer med. Vi anerkender meget gerne følelserne bag men prøver at få den pågældende søskende til at fokusere på nære og praktiske muligheder for noget andet og bedre.
Vi er bevidste om brug af empati.
Vi forsøger os helt bevidst at leve os ind i børnenes og de unges tanker, følelser, hverdagsbekymringer og drømme. Ved at tage udgangspunkt i den enkelte søskende er der gode forudsætninger for at udbygge dialogen til emner, som kan være vanskelige at tale om.
Vi oplever et søskendekursus er skaber af motivation.
Det er naturligvis kun muligt at støtte en søskende uanset alder i at se anderledes på tingene, hvis de selv ønsker det. Ved at tage udgangspunkt i søskendes egen basale motivation – for eksempel behov for identitet og et fællesskab med andre – kan vi rykke ved søskendes grundlæggende lyst til noget andet. Vi forsøger altid på Ådalskolens søskendekurser i Ringsted at skabe rammerne for, at søskende selv peger på nye løsninger og vi venter altid på åbninger fra dem, inden vi selv giver et bud på løsninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar