Når vi på Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted er optaget af inddragelse af søskende er det fordi
det er dem som det hele jo handler om. Vi har tidligere her på bloggen skrevet
om at søskende er de børn og unge som kender til det at have en bror eller
søster med et handicap og det er ”deres model af verden” som er
omdrejningspunktet. Vi inddrager søskende i dialogerne på kurserne, vi lytter
til deres perspektiver og vi respekterer deres synspunkter. Vi har fokus på søskendes
forforståelse og har blik for deres forskelligheder og præferencer – og ikke mindst
at lade kursusindholdet tage afsæt heri samt lade det forme sig herefter. Alt
sammen elementer, hvor søskende på mange forskellige måder bliver tydelige medskabere
af og kommer med vigtige bidrag til det søskendekursus, som de er en del af.
Søskende inddragelse, sådan som vi forstår det på Ådalskolens søskendekursus i
Ringsted lægger sig tæt op ad den feedback, der har at gøre med søskendes
tilbagemeldinger til os om deres udbytte og forståelse. Søskende inddragelse kan
altså komme til udtryk på mange måder og praktiseres som andet og mere end at
give børnene og de unge lov til at bestemme. I dette blogindlæg giver vi et par
eksempler på hvordan inddragelsen kommer til udtryk på forskellig vis på
søskendekurset. En måde er at vi inddrager søskende aktivt ved at gøre dem til
medskabere af søskendekurset. Dvs. at søskende ikke bare er passive modtagere
af vores ideer og "modeller af verden", men at deres bidrag undervejs i kurset derimod er med til at
forme hver enkelt søskendelørdag og det samlede kursusforløb. Det er med andre
ord ikke kun os som gruppeledere, der skaber søskendekurset men det er søskende
der spiller en vigtig rolle i den sammenhæng. Vi oplever at mange søskende i
alderen 9-12 (og naturligvis også den ældre aldersgruppe med de 13-16 årige) er
tilstrækkeligt modne til, at de kan fungere som rigtig gode medskabere af kursets
indhold. Vi har oplevet, at søskende på det tidspunkt har lært en masse af
hverdagens koder at kende. De er så at sige ”faldet på plads og mange søskende har
også opbygget nogle hverdagsrutiner med deres bror eller søster med et handicap”.
Søskende ved så at sige, hvordan det er i virkeligheden både når det går nemt
og når det er svært. Samtidig er søskende også meget nysgerrige og de kan lide
at arbejde undersøgende, er gode til at undre sig og er ofte meget engagerede i
kurset og i hinanden. Vi som gruppeledere på søskendekurserne bygger videre på
dette engagement og vi er derfor meget åbne overfor søskendes input. Vi ønsker så
at sige at forme søskendekurset efter de deltagende søskende. De skal have en klar
oplevelse af, at det er meningsfuldt, når de byder ind og derfor anerkender vi
i høj grad søskendes bidrag ved bl.a. at bruge dem aktivt i søskendekursets indhold.
En af gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus John Quist Frandsen forklarer
det således:
Jeg tror grundlæggende
på, at hvis der skal opstå noget dynamik og engagement, så skal vi høre søskendes
stemmer. Og jeg kan høre på dem, at dét, de godt kan lide ved os som
gruppeledere er, at vi lytter til dem og anerkender, hvad de siger og giver
svar igen. Vi fejer dem aldrig af banen. Så på baggrund af hvad vi oplever på
søskendekurserne er vi opmærksomme på at inddrage søskende på særligt 4
niveauer:
• Inddragelse gennem
dialoger
• Inddragelse gennem
opmærksomhed på søskendes interesser og præferencer
• Inddragelse ved at
betragte søskende som aktive producenter
• Inddragelse ved at
give søskende medbestemmelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar