På Ådalskolens søskendekursus deltager børn og unge som
har en bror eller søster med ADHD. Undervejs på søskendekurser er der mange
aktiviteter og nogle af dem går ud på at forklare og lære hvordan ADHD kan
forstås og opleves. Ikke en hel nem opgave men vi prøver for vi oplever at
mange søskende ikke helt ved, hvad det betyder at have en sådan diagnose. Sådan
siger John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. ADHD
bliver nemlig ofte misforstået, underkendt og fejlagtigt fortolket og
genfortalt, både i det brede mediebillede og blandt professionelle. Johns
forklaring er, at det er fordi, det er så vanskeligt at få begreb om, hvad ADHD
egentlig er og så fordi ADHD symptomerne, som John betegner dem, er ”ordinære”.
Hvad jeg egentlig mener med det, vender jeg tilbage til i dette blogindlæg. Når
John forklarer ADHD som en neurologisk udviklingsforstyrelse, refererer han
til, at man ved studier kan se, at hjernens struktur er anderledes hos
mennesker med ADHD. Det kan bl.a. ses ved, at den er tykkere nogle steder og
tyndere andre steder, end den er hos mennesker, som ikke har ADHD. Det har den
konsekvens, at hjernen fungerer anderledes på visse områder. Derfor er hjernen
simpelthen mindre effektiv på visse områder hos mennesker med ADHD. Det har
betydning for den generelle psykologiske udvikling, f.eks. i forhold til at
udvikle selvstyrende systemer. At man ikke kan se på mennesker, at de har ADHD
er jo ingen nyhed. Ikke desto mindre er det stadig det, der gør, at rigtig
mange børn, unge og voksne med ADHD misforstås. Et barn med ADHD udvikler sig
jo fysisk fuldstændig som andre børn, men når det handler om evner inden for
områderne opmærksomhed, impulsivitet og aktivitet, udvikler børn med ADHD sig
ikke alderssvarende. John sammenligner det med, at det svarer til at stille
krav til en 4-årig, som passer til en på 6 år og det sker netop fordi barnet,
på alle andre områder end det psykologiske, udvikler sig fuldstændig som andre
børn. Vi stiller altså ofte krav og forventninger til børn med ADHD, som de
ganske enkelt ikke kan honorere, uanset, hvor meget de gerne vil. Krav og
forventninger til børn med ADHD skal derfor svare til deres hjernemæssige
udviklingsniveau, i stedet for deres aldersmæssige niveau. Så er der det med
ADHD og ordinære symptomer John forklarer, at en væsentlig årsag til at ADHD
kan være så svært at få begreb om er, at de symptomer man har, når man har
ADHD, ikke er direkte usædvanlige. Når man har ADHD og meget svært ved at huske
eller at koncentrere sig, så er det symptomer, som de fleste mennesker føler,
de kan nikke genkendende til. Eksempelvis er utålmodighed og at blive
distraheret noget alle mennesker kender til. Især hvis de eksempelvis skal
koncentrere sig eller vente på noget i længere tid. John bruger eksemplet at
vente i en lufthavn, hvor flyet pludselig bliver forsinket. Hos mennesker, som
ikke har ADHD, vil ADHD-symptomer optræde efter 60-90-120 minutters ventetid.
Men den helt klare forskel ligger i, at hos den med ADHD, tager det bare kun et
par minutter. Når man har ADHD er graden og volumen af symptomerne altså markant
afvigende fra det sædvanlige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar