At dele viden og
udveksle erfaringer er et af søskendekursernes helt store kardinalpunkter og
ifølge mange af de deltagende søskende en meget værdifuld del af kursusforløbet.
I dette blogindlæg vil vi derfor beskrive flere af de udtryk som vi har hørt
fra søskende og hvor langt de fleste har haft følelsen af at kunne dele og lade
sig inspirere af personlige oplevelser og erfaringer. Som eksempel på dette fortæller
en søskende, at hun igennem søskendekurset er blevet inspireret af de andre søskende
til at tænke positivt. ”Især det der med at
man skal huske at tænke positivt og være glad for det ens bror eller søster kan
og ikke kun tænke på det negative, som han eller hun ikke kan”. Endvidere fortæller
en anden, at mødet med de andre søskende har givet ham mulighed for at støtte
hinanden ved at dele erfaringer og udveksle idéer. ”Jamen bare ved at
snakke om hvordan man lige har det og høre lidt om hvad den anden gør. Og hvis
det er rigtigt for den ene, er det måske også rigtigt for den anden. Men bare
det at man får nogle idéer til hvordan og hvorledes. At man måske heller ikke
er den, der har det værst. Det er jo også meget rart. Altså mine kammerater i
skolen ved jo ikke, hvad det drejer sig om. Så det er jo svært for
dem at forstå
det og så er det jo rart at snakke med nogen, der ved hvordan det er”. At hente
inspiration og at se egen situation i relation til andres står således som et
centralt udbytte for rigtig mange af de deltagende søskende. Endvidere fortæller
flere af dem, hvordan mødet med ligesindede giver en helt anden form for
støtte, fordi de kan relatere til hendes situation. Endnu en søskende påpeger,
at det var givtigt at tage imod gode råd og at dele viden med folk i samme båd.
”Fordi som jeg sagde til at starte med, det er jo, jeg har aldrig rigtig prøvet
at tale om min bror før. Så jeg stod ligesom der helt alene og hvad gør man nu
og alt sådan noget, og der fik jeg nogle rigtig gode råd, både af de voksne
gruppeledere på søskendekurset men også af dem der var i gruppen, altså”. Alle
udtalelserne understøtter også, hvordan det opleves at være søskende blandt ligesindede
og på lige fod. Mange af børnene og de unge uddyber ovenstående med et eksempler
på, hvad de andre søskende gav af gode råd. ”Jamen det var f.eks. prøv at
slappe lidt af og prøve at nyde det og prøve at fortælle ens forældre, hvordan
man har det i stedet for at spille skuespil og bare sige at alt er godt. Fordi
det der med at gemme ens tanker og følelser væk bliver man jo tosset af og det
er aldrig godt. Citatet eksemplificerer, hvordan de andre søskende inspirerer barnet
til at reflektere over og forholde sig til sine tanker og følelser i et mere
positivt lys. Endvidere udtaler en søskende, at særligt arbejdet i mindre
grupper faciliterer deling af viden og erfaringer, fordi man her lærer hinanden
bedre at kende og føler sig tryg, og fordi det giver noget andet end at tale i
plenum: ”Altså, når man lavede de der mindre grupper med et par stykker, synes
jeg det virkede rigtig godt, at det ikke kun var de store åbne fora, men at der
også var mindre grupper, og jeg synes faktisk måske tit, at det var her, man
lærte hinanden lidt bedre at kende, kan man sige - altså hvor vi skulle interviewe
hinanden med nogle forskellige ting om ens bror eller søster. Det virkede
faktisk rigtig godt”. ” (…) Jeg synes netop, det er godt, at der er nogle
små grupper,
så man faktisk kan lære lidt af hinanden. Det de andre har været igennem, så er
de nogle gange kommet videre, at de har fundet ud af, hvad der virker for dem,
kan man sige. Noget af det de andre søskende siger kan man bruge, og noget
andet af det kan man måske ikke, og så er der en tredje, der måske har en helt
andet ”indgangsvinkel?” – hov, det har jeg da ikke prøvet at gøre - det kunne
da godt være, at jeg lige skulle prøve det”. Generelt fortæller søskende at de
godt kan lide at være i små grupper når der skal tales om visse ting men at den
store gruppe også er en fin måde at være sammen på når der er mere løse
aktiviteter. Citatet understøtter det faktum, at søskende på søskendekurserne
inspireres af hinanden og får sat tingene i perspektiv gennem de kursusøvelser
og aktiviteter, som de involveres i.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar