”Fra Ådalskolens søskendekursus har jeg lært, at det er en virkelig god
ide at kende til sin søskendes særlige behov, så kan jeg nemmere svare folk når de
spørger eller undre sig”. Sådan siger Rasmus som var en af de søskende som var
med på søskendekurset sidste gang. Vi har efterfølgende fået ham i tale og i
dette blogindlæg fortæller han med hans egne ord, hvordan det er at have en bror
med et særligt behov. Det begynder sådan her: Jeg har lovet John, at fortælle
lidt om det som jeg lærte på søskendekurset og måske kan du bruge det til at
fortælle andre mennesker om din søskende som måske også har ADHD. ADHD står
for: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. De mest fremtrædende ADHD
symptomer er opmærksomhedsforstyrrelse, impulsivitet og hyperaktivitet. Min
lillebrors opmærksomhedsforstyrrelser kommer til udtryk ved, at det er
vanskeligt for ham at fastholde koncentrationen og blive ved en opgave eller en
leg. Han bliver uhyre let distraheret og skifter hurtigt fra aktivitet til
aktivitet. Det er svært for ham at fange beskeder og huske, hvad der bliver
sagt. For andre kan det se ud som om, at han med hans
opmærksomhedsvanskeligheder er dagdrømmende, glemsom og temmelig ligeglad. Opmærksomhedsforstyrrelser
giver ham også store problemer med at planlægge og det kan være meget svært for ham for ikke at sige umuligt at komme i gang med eller
færdiggøre en opgave eller en lille pligt derhjemme. Min lillebror har også en udfordring omkring impulsivitet
som viser sig ved, at det er svært for ham at holde umiddelbare reaktioner
tilbage. Han handler så at sige helt uden tanke for konsekvenserne. Det er
svært for ham at vente på tur og han kommer tit til at afbryde eller bryde ind i
andres aktiviteter for eksempel lege eller snakke. Et andet kendetegn er, at hans tankeverden ofte er afsluttet før andre i det hele taget får begyndt. Så er han videre til det næste til stor irritation for hans kammerater. Hyperaktivitet
er også en udfordring for ham og hos ham ses det som en evig fysisk uro fx pilleri, bevægende fødder, hyppige skift i siddestilling, men det kan dog også være indre uro og en følelse af rastløshed. Et andet tydeligt kendetegn for min
lillebror som tydeligt opleves af andre er, at han virker overgearet hele tiden og enormt "meget på". Alle
disse ting påvirker min families liv og i perioder er det meget svært at få en god familie hverdag til at fungere fordi der skal tages så mange hensyn og kræver så meget
planlægning.
Når et handicap og omgivelserne ikke passer sammen
På søskendekurset lærte jeg, at det er vigtigt at huske på, at børns ADHD
vanskeligheder afhænger meget af, hvordan de bliver mødt af deres omgivelser. Vanskelighederne kan bliver mindre eller større afhængig af hvordan de bliver mødt af omgivelserne. Fysisk uro kan fx tit blive anset for et kæmpe problem i situationer, hvor der stilles
store krav til at kunne sidde og være stille, men ikke når der leges en vild fangeleg i
skolegården eller når der skal arbejdes med et kreativt byggeprojekt i skoven. Min lillebror har gennem årene fået rigtig meget skældud i skolen og det fik
ham selvfølgelig til at føle sig endnu mere uønsket, vred og frustreret, fordi han oplevede, at han slet ikke kunne leve op til alle omverdenens forventninger til, hvordan man skal opføre
sig. Lærerne, andre forældre og kammeraterne var ikke bevidste om, at min
lillebror simpelthen ikke havde forudsætningerne for en bedre hensigtsmæssig
adfærd. Derfor blev min lillebrors mange forgæves forsøg på at imødekomme
omgivelsernes forventninger alt for ofte mødt med irritation, afvisning og skældud. Min lillebrors mange nederlag i hverdagen og samtidig med at de voksne omkring ham havde tendens til at fokusere på hans fiaskoer gav ham en vældig stor ulyst til at gå i skole. Alt dette fik ham til at føle sig ensom, stresset og i sidste ende blev det til et meget lavt selvværd. Min lillebror ønsker ligesom alle andre børn at blive mødt positivt og undgå konflikter, men for børn med ADHD kan det
være meget vanskeligt uden den rette støtte. Det er derfor
altafgørende, at børn og unge med ADHD bliver mødt med stor forståelse. Nogle
mennesker italesætter ADHD som et usynligt handicap, hvor der er nogle processer i
hjernen, som får personen til at gøre ting, som vedkommende ikke selv kan
styre og gøre noget ved. Min lillebror ser helt almindelig ud, går i pænt tøj, så når
der er nogle, som siger, at ADHD er et handicap, så kan det måske være svært at
forstå, da min bror jo ikke er handicappet på samme måde, som når en person fx
sidder i kørestol eller ikke kan spise selv. Det efterlader ham i endnu en svær
situation fordi mange tror han er uopdraget og fræk men i virkeligheden er det
faktisk netop det modsatte. Jo, ADHD er et handicap vil jeg mene og ligesom at man tilbyder et menneske som ingen ben har en kørestol skal man også give et menneske uden styringsmekanismer en hjælpende hånd.
Ådalskolens søskendekursus har efterhånden flere års erfaring med at arrangere
søskendekurser i Ringsted og rette fokus mod de søskende som har en bror eller søster med et handicap. De erfaringer og udfordringer, som børnene vil
snakke om, kan være meget blandede og forskellig fra gang til gang. Måske oplever søskende at de skændes enormt meget med deres bror eller søster, men det kan også handle om hvordan man får fortalt kammeraterne i klassen, at ens søskende har
et særligt behov. På Ådalskolens søskendekursus er al undervisning dialogbaseret og
i børnehøjde. Det betyder helt konkret, at vi hellere vil høre børnene tale end os selv. Vi ser børnene som de sande eksperterne og ikke os selv. Vi vil høre om deres tanker og
holdninger til de forskellige emner. Søskende skal på banen og få mod til at udtrykke sig om deres bror eller søster og om de forhold som ligger dem på sinde. Det skal være lige så
naturligt at sige "jeg har en lillesøster med et handicap som at sige jeg har
influenza”, fortæller John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Vi er meget anerkendende i vores tilgang for at gøre "kursusrummet" på et søskendekursus så trygt og rart som muligt. Alles tanker anser vi
som meget vigtige og alle skal have mulighed for at blive hørt så vi taler meget direkte med børnene og
de unge. Det er vigtigt at kalde "en spade for en spade" og at sige tingene
ligeud og vise, at vi ikke har berøringsangst men derimod forståelse. Det
gælder også, hvis der er nogle, der bliver kede af det undervejs i søskendekurset
fordi de berøres personligt. Vi siger altid meget tydeligt, at det er helt
normalt at blive ramt på følelserne i den situation. Vi tager så vidt muligt
udgangspunkt i de temaer som optager børnene og de unge og tilrettelægger de
enkelte dele af søskendekurset herefter. Det er altid forskelligt fra gang til
gang. Så netop af den grund er der aldrig to søskendekurser der er helt ens. Hvis
nogle søskende beretter om ord som ”tosset” eller ”spasser”, undersøger vi
sammen med dem hvor de har hørt et sådan sprogbrug fra og vi taler om hvordan man som søskende kan lægge en raffineret distance til det. På den måde får søskende
reflekteret over deres egne erfaringer og oplevelser om emnerne," forklarer John
Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar