Søskende som har deltaget på et søskendekursus fortæller, at kurset har givet dem mulighed for at føle sig forstået og tilegne sig nye
konkrete færdigheder. Børnenes udbytte af kurset bliver af en pigerne udtrykt
således: Jeg synes, at problemerne fyldte meget før hen, det fylder ikke så
meget mere. I og med at problemerne fylder mindre for mig, så fylder det også
mindre for mine andre søskende og mine forældres bekymringer er blevet mindre. Redskaberne
og erfaringsudvekslingen fra søskendekurset har ifølge søskende haft stor
betydning for deres forståelse af deres søskende. En anden deltager siger det
på denne måde: Når min lillebror ikke gider rydde op på værelset, så er jeg
blevet bedre til at sige ”pyt”. Tidligere var vi meget oppe og slås og havde mange konflikter. Det er
blevet meget bedre nu. Den positive indstilling vi er begyndt at have hjemme
hos os smitter os alle i familien. Børnene er desuden alle enige om, at gruppeledernes
positive tilgang til det at være søskende til et barn med et handicap har
hjulpet dem til at ændre deres tankemønstre: Jeg sætter pris på de små ting,
som også kan være positive. Det negative fylder meget, og jeg er blevet bedre
til at se på det positive. Børnene oplever, at deres deltagelse på
søskendekurset desuden påvirker deres relationer til venner, familie og i
skolen, ved at de får ”luft” for deres bekymringer: Førhen læssede jeg af på
alle, man mødte, som så tænkte ”hold da kæft mand sikke en omgang.” Gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus vurderer, at kurserne
i høj grad har givet børnene et ”frirum” til at tale om deres situation. Søskendekurset
har ligeledes givet børnene en masse konkrete redskaber, som har forbedret
deres hverdag som familie med et barn som har et handicap. Vi oplever at søskendekursets
indhold og udbytte lever op til formålet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar