tirsdag den 25. juni 2019

Søskendekursets indhold og udbytte lever op til formålet

Søskende som har deltaget på et søskendekursus fortæller, at kurset har givet dem mulighed for at føle sig forstået og tilegne sig nye konkrete færdigheder. Børnenes udbytte af kurset bliver af en pigerne udtrykt således: Jeg synes, at problemerne fyldte meget før hen, det fylder ikke så meget mere. I og med at problemerne fylder mindre for mig, så fylder det også mindre for mine andre søskende og mine forældres bekymringer er blevet mindre. Redskaberne og erfaringsudvekslingen fra søskendekurset har ifølge søskende haft stor betydning for deres forståelse af deres søskende. En anden deltager siger det på denne måde: Når min lillebror ikke gider rydde op på værelset, så er jeg blevet bedre til at sige ”pyt”. Tidligere var vi meget oppe og slås og havde mange konflikter. Det er blevet meget bedre nu. Den positive indstilling vi er begyndt at have hjemme hos os smitter os alle i familien. Børnene er desuden alle enige om, at gruppeledernes positive tilgang til det at være søskende til et barn med et handicap har hjulpet dem til at ændre deres tankemønstre: Jeg sætter pris på de små ting, som også kan være positive. Det negative fylder meget, og jeg er blevet bedre til at se på det positive. Børnene oplever, at deres deltagelse på søskendekurset desuden påvirker deres relationer til venner, familie og i skolen, ved at de får ”luft” for deres bekymringer: Førhen læssede jeg af på alle, man mødte, som så tænkte ”hold da kæft mand sikke en omgang.” Gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus vurderer, at kurserne i høj grad har givet børnene et ”frirum” til at tale om deres situation. Søskendekurset har ligeledes givet børnene en masse konkrete redskaber, som har forbedret deres hverdag som familie med et barn som har et handicap. Vi oplever at søskendekursets indhold og udbytte lever op til formålet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar