mandag den 10. juni 2019

Der findes ingen "dumme spørgsmål"


Ådalskolens søskendekursus i Ringsted lægger stor vægt på fællesskabet. Vi tror på at det har betydning for søskendes motivation for læring, at undervisningen og indholdet er båret af en gensidig respekt og følelse af ’at høre til’ på kurset. Helt fra start er det vigtigt, at børnene føler sig velkomne og godt modtaget. De voksne har til opgave at facilitere samhørighed, tryghed og fortrolighed i gruppen, så børnene føler sig inddraget, forstået og hørt uafhængigt af udfordringernes opfang. Det er en balancegang at begrænse den meget talende søskende at vedkommende skal føle sig underkendt, og at motivere den tavse søskende til at deltage aktivt, uden at denne skal føle, at vedkommendes grænser bliver overtrådt. De voksne har også en vigtig opgave i at skabe et trygt rum for læring, hvor både underviseren og søskende viser respekt for hinandens synspunkter. Underviseren kan styrke fællesskabet ved at give masser af plads til dialog i små grupper, hvor søskende lytter til andres oplevelser, udfordringer og erfaringer. Det skaber både tryghed i gruppen, styrker relationerne og giver en følelse af, at man ikke er alene.
Et andet opmærksomhedspunkt er, at læringen både sker i undervisningssituationen og i pauserne, hvor børnene leger og taler sammen. Det er derfor vigtigt med god tid til pauser, da det er med til at styrke det sociale fællesskab. En konkret start på søskendekurserne begynder den første lørdag og indledes med en præsentationsrunde hvor søskende udtrykker deres forventninger til udbyttet af kurset. Endvidere kan man i fællesskab aftale et regelsæt for kurset, fx at man har tavshedspligt, udviser respekt for hinanden og at der ikke findes "dumme" spørgsmål men det er dumt ikke at spørge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar