Ådalskolens søskendekursus i Ringsted lægger stor vægt på
fællesskabet. Vi tror på at det har betydning for søskendes motivation for
læring, at undervisningen og indholdet er båret af en gensidig respekt og
følelse af ’at høre til’ på kurset. Helt fra start er det vigtigt, at børnene føler sig velkomne og godt
modtaget. De voksne har til opgave at facilitere samhørighed, tryghed og
fortrolighed i gruppen, så børnene føler sig inddraget, forstået og hørt
uafhængigt af udfordringernes opfang. Det er en balancegang at begrænse den
meget talende søskende at vedkommende skal føle sig underkendt, og at motivere
den tavse søskende til at deltage aktivt, uden at denne skal føle, at
vedkommendes grænser bliver overtrådt. De voksne har også en vigtig opgave i at
skabe et trygt rum for læring, hvor både underviseren og søskende viser respekt
for hinandens synspunkter. Underviseren kan styrke fællesskabet ved at give masser
af plads til dialog i små grupper, hvor søskende lytter til andres oplevelser, udfordringer
og erfaringer. Det skaber både tryghed i gruppen, styrker relationerne og giver en
følelse af, at man ikke er alene.
Et andet opmærksomhedspunkt er, at læringen
både sker i undervisningssituationen og i pauserne, hvor børnene leger og taler
sammen. Det er derfor vigtigt med god tid til pauser, da det er med til at
styrke det sociale fællesskab. En konkret start på søskendekurserne begynder
den første lørdag og indledes med en præsentationsrunde hvor søskende udtrykker
deres forventninger til udbyttet af kurset. Endvidere kan man i fællesskab
aftale et regelsæt for kurset, fx at man har tavshedspligt, udviser respekt for
hinanden og at der ikke findes "dumme" spørgsmål men det er dumt ikke at spørge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar