lørdag den 15. juni 2019

Støtte søskende til at vende røde tanker til muligheder


Når man har svære tanker og følelser kan de være særlig svære at kommunikere til andre. Sådan siger gruppeleder John Quist Frandsen fra Ådalskolens søskendekursus i Ringsted. Han fortæller, at på søskendekurserne oplever vi nogle gange at søskende fortæller om de svære tanker og oplevelser. Og det bliver endnu sværere, hvis søskende oplever, at deres forældre bliver kede af det, når de hører om det. Derfor er det en god ide, som forældre at lade sine egne følelser ”blive hos dig selv” og huske på, at dit barn ikke nødvendigvis oplever verden, som du gør. Det kan godt lyde hårdt men det er kærlig ment siger John med et glimt i øjet. Ethvert barn har nemlig brug for at få små sår og skrammer på vejen og hvis vi i misforstået godhed overbeskytter dem, bliver de ikke rustede til at håndtere udfordringer på egen hånd som er en del af livet. Som forældre er det vores store opgave at lære børnene at tackle modstand på en konstruktiv måde. En metode er fx at lære børnene at ”reframe” eller at sætte tingene i ny ramme eller perspektiv. Det handler om at opfordre søskende til at finde det positive eller ressourcen i situationen, så barnet oplever at det er muligt at komme videre, fremfor at lade sig fastlåse i negative tanker og følelser. Et eksempel kunne være at barnet er frustreret og siger: ”Peter vælger mig fra, fordi jeg har en handicappet lillebror og er anderledes”. Her kan man hjælpe barnet med at finde ind til ressourcen ved at sige: ”Hvad er det gode ved at være anderledes?”. (Og typisk vil et barn have gode svar). En anden mulighed er at hjælpe søskende med at løsne op for en fastlåst situationen ved at se situationen fra en andens sko: ”Hvis du nu var Johannes, hvordan ville du så opleve situationen?” Og så spørge: ”Hvad har du lyst til eller kan du gøre i stedet for?”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar