Nogle børn som har søskende med et handicap er bange for at
blive mobbet i skolen. Derfor skal man som forælder og fagpersoner være
opmærksom på at få barnets omgivelser til at mødes, uden at overskride barnets
egne grænser. Nogle børn oplever samtidigt at gå i samme skole som deres
søskende med handicap, f.eks. hvis der er en specialklasse på skolen. Så kan
der nemt opstå et problem, for hvordan skal man forholde sig? Skal man hele
tiden gå og passe på eller forsvare sine søskende eller skal man lade, som om
de slet ikke går der. Det kan være vanskeligt at forholde sig til som søskende.
Det var et af de emner som vi talte meget om på Ådalskolens søskendekursus i
Ringsted, som netop har afsluttet forårsholdet. John Quist Frandsen er en af de
3 gruppeledere på kurset og i forhold til frygten for at blive mobbet, mener han,
at det et vigtigt, at forældrene tør tage spørgsmålet op og spørge ind til, om
barnet føler sig bange for at blive mobbet på grund af sin søster eller bror.
Så man kan få en snak om, hvad det er, man er bange for, hvad er det værste,
som kunne ske, en mulig vej til at få afdramatiseret tingene. Men det er
samtidigt vigtigt, at man har øje for, hvornår man træder over ens barns egne
grænser. Tager barnets verden alvorlig og i sin iver for at hjælpe ikke kommer
til at gøre dem en bjørnetjeneste? Det kan være nemt som voksen at komme med
løsningsmodeller, men det er jo ikke sikkert, at barnet tør føre disse ud i
livet. Så det er vigtigt også at gøre lærerne opmærksomme på, at barnet går
rundt og er bange for at blive mobbet og sørge for, at de er ekstra opmærksomme
på det. Som forældre må man prøve på at få barnets forskellige verdener til at
mødes på en værdig måde, så man ikke overtrumfer for meget, men alligevel går
ind og puffer lidt, så barnet får mulighed for at se, at tingene måske ikke er
så farlige, som de går og tror.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar