Den helt store styrke på Ådalskolens søskendekursus findes
først og fremmest i gruppedeltagernes forskellige erfaringer og genkendelsen i
fælles problemstillinger og oplevelser. Børnene lærer af hinandens måder at
håndtere tingene på og kan få energi og redskaber til at prøve igen på en ny
måde. De erfarer også, at de ikke er alene om de forskellige problemstillinger.
Gennem søskendekurset får de tilmed opbygget et fællesskab omkring de temaer,
der indgår. Et af formålene med forløbet er da også, at der skabes et netværk mellem
børnene, som kan fortsætte efter endt søskendekursus. Til hvert søskendekursus
deltager hver gang 3 gruppeledere som har stor erfaring. Det er vigtigt, at de
voksne til hver kursuslørdag forbereder nogle eksempler til anskueliggørelse af
dagens temaer og problematikker. Det er ligeledes vigtigt at understrege, at
det vi som voksne prøver at fremme på kurset, er nye perspektiver og en ny
indsigt. Vores egne erfaringer tjener dels som eksempler på og beskrivelse af
forskellige temaer og problemstillinger der skal snakkes om men gør også, at
det føles mindre ”farligt” at tale om og er med til at skabe tryghed til at sætte
ord på personlige oplevede emner. Det kræver en del behændighed at ”oversætte” personlige
situationer til generelle almene historier og dermed bibringe børnene følelsen
af ikke at stå alene med deres problemer. De hidtidige erfaringer viser, at
erfaringsudvekslingen bliver meningsfuld for søskende, når søskendekurset
sætter fokus på udbyttet af at dele hinandens historier frem for et fokus på
den enkelte deltagers personlige historier.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar