Når et barn i
familien har et handicap, påvirker det hver enkelt i familien også forholdet
mellem forældre og søskende. Sådan konkluderer Ådalskolens
søskendekursus i Ringsted som i snart 10 år har
afviklet søskendekurser for børn i alderen 9-12 år. På kurserne tilbydes
aktiviteter og lege som er er med til at faciliteter børns stemmer på det
vilkår det er at have en bror eller søster med et handicap. Blandt andet taler
børnene om hvilke fordele og ulemper der er for søskende. Ulemperne for
søskende handler om forældrenes mangel på tid, forskellige familiebehov, specifikke daglige
rutiner, forældrenes træthed, forældrespændinger, reducerede økonomiske
ressourcer, et ujævnt søskendeforhold, at barnet med handicap har svære adfærdsproblemer og om søskendes møde med jævnaldrende og et samfund, som har forskellige fordomme
om, hvad et handicap betyder. Nogle forældre beskriver søskende, som personer med et øget tolerance, forståelse, tålmodighed, overvejende,
tidlig moden, vilje til at hjælpe og en mere bevidst forståelse af livet og
ikke tager alting for givet. Naturligvis sætter vores observationer begrænsninger
idet alle familier er forskellige og at der ikke er to familier som klart
oplever det samme. Vi ved at børn og voksne opfatter situationer forskelligt og mange gange har forskellige synspunkter om, hvad der er vigtigt, vanskeligt,
problematisk eller slet ikke bliver tillagt vægt. Forældrene fortæller om hvordan
familiens situation med egen stress og træthed påvirker forholdet til deres
øvrige børn. Behovet for støtte i et helhedsperspektiv perspektiv med praktisk
og psykologisk støtte til hele familien, til barnet med særlige behov, til
forældrene og ikke mindst til søskende understreger som værende vigtige. Det drejer sig
grundlæggende om et godt kommunalt samarbejde, støtte til søskende og mulighed
for at deltage i søskendekurser hvor der mulighed for at møde jævnaldrende. Et
søskendekursus er et program for børn i alderen 9-12 år, hvor børnene
henover 3-4 måneder mødes med hinanden. I Danmark ved vi endnu alt for lidt om,
hvordan det er for søskende at have en søster eller en bror med handicap og
hvordan det opleves og påvirker i forskellige perioder i barndommen og
ungdomsårene. Vi har brug for at få mere viden om, hvilke støtte søskende i
forskellige aldre ”kalder på” og hvilken slags støttemuligheder der er mest hensigtsmæssige. Vores erfaringer fra Ådalskolens søskendekurser i Ringsted peger på betydningen
af, at søskende skal have mere viden om det aktuelle handicap, at de kan få muligheder for at udforske og udtrykke deres følelser omkring det og få følelsesmæssig
støtte. Søskende har også brug for hjælp til at udvikle strategier for, hvordan
de kan klare det, de oplever som problemer og vanskeligheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar