Det er naturligvis altid meget individuelt hvor stort et
udbytte børnene får af at deltage på et søskendekursus men i dette blogindlæg
har vi skrevet som en række gennemgående temaer som søskende generelt udtaler
sig om. Generelt er søskende meget positive over for det udbytte, de tilbydes i
forhold til at indgå i fællesskaberne på et søskendekursus sådan som det
tilbydes og afvikles fra Ådalskolen i Ringsted. Langt de fleste søskende i
alderen 9-12 år udtaler, at de har fået et stort og positivt udbytte på disse
områder:
Håbefuld: Søskende beskriver, at de har fået et håb om,
at de nemmere kan acceptere deres vilkår, at deres situation kan forandres og
blive bedre. Håbet kommer, fordi de har mødt andre børn på deres egen alder som
står i en lignende situation, men som er kommet ”videre”. I forlængelse heraf
nævner mange, at håbet spirer i relation til parolen: ”Hvis han kan, kan jeg
også”.
Forståelse: De fleste søskende beskriver, at de har
opnået en helt særlig nærhed og forståelse med deres livserfaringer. Det er
særligt den fælles livserfaring, som fremhæves som afgørende for at kunne
etablere denne forståelse.
Brud med alenehed: En lang række søskende fra
søskendekurserne fremhæver, at børnefællesskaberne har hjulpet dem med at bryde
deres tendens til at isolere sig med deres erfaringer og oplevelser. Særligt
har søskende fællesskaberne givet deltagerne noget at læne sig op ad og en
styrke til at acceptere at ”det anderledes er ok”.
Nye og spændende oplevelser: For mange søskende har det
haft en stor værdi at opleve at komme på kursus uden far eller mor, opleve og
lære noget nyt i fællesskab med andre børn, hvor det netop er dem som er i
centrum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar