mandag den 10. juni 2019

Kunsten er at forstå sin bror eller søsters adfærd


På Ådalskolens søskendekursus i Ringsted italesætter vi gennem aktiviteter følgende 3 ting:
Børn har ikke altid sprog for det, de oplever, tænker og føler...
Børnenes adfærd er derfor nogle gange deres måde at udtrykke sig på...
Der er en mening bag adfærden...

Netop det at være søskende til en bror eller søster med et handicap kan godt være udfordrende og det kræver, at man som søskende øver sig på at forstå deres adfærd som nogle gange kan være meget uforudsigelig. Mange søskende fortæller os nemlig, at en af deres store udfordringer er, når de skal gå på opdagelse i deres bror eller søsters "indre verden" og at deres søskende ofte ikke direkte eller ikke har ord for det som de oplever. Mange børn kan slet ikke fortælle, hvordan de har det og mange mindre børn har slet ikke ordforrådet, når det kommer til følelser. Som et lille barn mærker man bare noget uforståeligt inde i sig selv og reagerer, og man har brug for, at ens omgivelser kan sætte sig ind i, hvad der forgår inde i en og gerne hjælpe med at sætte ord på. Mange børn med særlige behov udtrykker sig altså mange gange ikke gennem ord, men derimod gennem adfærd. John Quist Frandsen som er en af gruppelederne på Ådalskolens søskendekursus udtrykker det på denne måde: ”Børns adfærd er invitationer og omgivelsernes opgave (herunder også søskende) er at prøve at forstå disse invitationer”. Børn med særlige behov handler og reagerer på forskellige måder, som vi som omgivelser må se bagom for at forstå. Børns anderledes adfærd kan være måder at udtrykke sig på, når der er noget, der er vanskeligt for dem og det er deres måde at forsøge at håndtere og tackle noget, de oplever er svært. Så når vi oplever et barn, som ingenting siger eller et barn, der er udadreagerende, så bliver opgaven at prøve at ”forstå”, hvad barnet reagerer på og hvad det har brug for. Det vigtigste greb her er at være nysgerrig, tålmodig, åben og ikke tænke, at vi ved det hele på forhånd. Der vil altid være en grund til en adfærd, som kan være vigtig at prøve at forstå, så vi kan handle konstruktivt på et barns signaler. På vores kommende søskendekursus for teens vil dette emne blive særlig interessant.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar