søndag den 16. august 2015

Vi søskende er ligesom tunet ind på hinanden

Mange af børnene som deltager på søskendekurset har efterfølgende pointeret, at de oplever at gruppen var det sted, hvor de for første gang kunne fortælle om de oplevelser de har, når deres bror eller søster har et handicap. 

En af pigerne på 10 år siger: ”Når jeg er på søskendekursus er det en fantastisk god måde at slippe det derhjemme, og det giver overskud”. En anden supplerer: ”Det er blevet lettere at snakke om det, som en normal ting og ikke som en unormal ting ………på søskendekurset hører jeg andre børn fortælle om deres bror eller søster og hører, at de har det ligesom mig…jeg har især været glad for at møde andre børn, der kan forstå,hvordan jeg har det. Nogle som har prøvet de samme ting og tænker over det samme……på søskendekurset får vi mulighed for at tænke og fortælle, hvilket kan være svært i en hektisk hverdag. I søskendegruppen oplever de anerkendelse og genkendelighed. Her kan de bringe de emner frem, de i andre sammenhænge synes er vanskelige, og samtidig få inspiration og støtte til at håndtere kontakten med kammerater i deres omgivelser. Sebastian på 10 år siger: ”Jeg har fået nemmere ved at koncentrere mig, når jeg taler med mine kammerater. Søskendegruppen har hjulpet mig med, at jeg har fået mere ro i min hverdag”. Han oplever, at søskende gruppen er et fristed til eftertanke, et sted hvor han tør vove sig frem med de tanker og følelser, der er. Her behøver jeg ikke være bange for andres reaktioner. Som han siger: ”Jeg har især været glad for, at jeg på søskendekurset kan snakke med alle, om alt hvad der går mig på….” Denne oplevelse af, at der kan tales normalt om ens søskende med et handicap, deres reaktioner, både tanker og følelser er i andre sammenhænge vanskelige. Ikke blot i forhold til kammeraterne er dette svært, men mange af børnene oplever også, at voksne har svært ved at ramme den bølgelængde, de har brug for. Voksne vil nogle gange snakke alt for meget om det, og det kan være irriterende. Børnene oplever, at mange voksne gerne vil tale med dem, men at de har svært ved at tune sig ind og finde den rette timing.

Viljen er der naturligvis, men nogle børn oplever, der bliver spurgt ind til dem i den forkerte sammenhæng og på den forkerte måde.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar