onsdag den 5. august 2015

Humør og selvtillid

Ådalskolens søskendekursus 2015
Flere søskende som har været deltagere på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fortæller, at de i høj grad er blevet gladere end før de startede på kurset. Forældrene kan samstemmende nikke genkendende til denne oplevelse. Der er ingen tvivl om, at en stor del af glæden kan henføres til, at børnene har fået adgang til et forum, hvor de sammen med ligestillede, kan få lov til at bringe deres oplevelser og erfaringer 100% i spil og med alt hvad det indebærer. Selv de søskende, som opfatter sig selv som værende meget åbne om handicappet i hverdagen, føler en stor glæde ved samværet i gruppen, da de her ’neutraliseres’ og møder forståelse - og glemmer den af og til ubehagelige følelse af at mene, at deres bror eller søsters handicap kan være en belastning for omgivelserne. 

Niels på 10 år siger det på denne måde: ”Jeg synes især det er rart at komme og få "læsset af" til nogen, som ved præcis, hvad jeg taler om. Selvom min familie gør alt, hvad de kan for at hjælpe, støtte og forstå, så passer jeg på med ikke at læsse alt for meget af på dem, fordi jeg oplever, at de slet ikke ved, hvad de skal gøre eller sige. På søskendekurset forstår alle, hvad det er jeg mener, når jeg fortæller, at jeg ikke har tid til at tage med til klassefesten på lørdag, fordi jeg ved at min mor skal holde øje med min storebror og ikke kan hente mig efter festen. Når jeg så har fået læsset af, så har jeg det meget bedre og føler mig mere overskudsagtig, hvilket min familie så får glæde af”. En anden ting som Niels fortæller er, at være sammen med andre, der har de samme tanker og følelser som en selv, samt at finde ud af, at man ikke er alene i verden med en søskende der har et handicap opleves af de fleste som en stor lettelse. Selvom ens kammerater jo har gode intentioner, er villige til at lytte og støtter så godt de kan, så oplever søskende alligevel, at det er svært for dem at sætte sig ind i deres situation. 

Nogle af børnene forklarer i tråd hermed, hvordan de nærmest "sparer op" til lørdagene på søskendekurset, hvor de så kan "lufte ud" og gå lettede derfra. ”Det giver mega meget overskud, at der er nogen, der forstår én. Så har man bagefter overskud til at gå ud i verden igen og være den søskende som ens bror eller søster har brug for og nemmere kan klare det. Man har mulighed for at komme af med sine frustrationer på søskendekurset og det giver også mere overskud” fortæller Niels.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar