Mange af de søskende som deltager på Ådalskolens søskendekursus i Ringsted fortæller først og fremmest, at et søskendekursus har givet
dem muligheden for at føle sig forstået, mødt og lært nye konkrete færdigheder. Udbytte af kurset bliver af et af børnene udtrykt således: "Jeg synes, at det førhen var meget irriterende at have en lillesøster med autisme. Idag fylder det ikke så meget mere. I og med det fylder
mindre for mig, så fylder det også mindre for min søster. Det er blevet nemmere for
mig at acceptere og leve med, at vores hverdag er så meget anderledes og at min søster har brug for en ret så fast og forudsigelig struktur for at kunne fungere optimalt. Når min søster får et
raserianfald og det gør hun en gang imellem så er jeg selv blevet bedre til at sige
”pyt”. Tidligere kom vi ofte i utallige skænderier. Det er blevet meget bedre. Det med
den positive indstilling er noget som jeg har lært på søskendekurset og det smitter jo også af på hende.
På søskendekurset lærer vi noget om relationer til vores søskende og de
voksne fortæller, at det er os som søskende der er nød til at justere os og vi kan ikke altid kræve, at det er vores bror eller søster med handicap som skal gøre det".
En pige på 10 år fortæller, at hun føler at hendes deltagelse har givet hende
en forståelse for, at hun ikke er alene om de udfordrende situationer. Tidligere troede jeg, at det var utroligt, at det kun var mig som havde en bror med et
handicap, men nu har jeg forstået, at der er så meget styrke i de andre børns råd. Mange af børnene er enige om, at søskendekursets positive tilgang til det med
at være søskende til et barn med handicap og har hjulpet dem til at ændre deres eget tankemønster. Jeg sætter mere pris på de små ting i hverdagen, som er positive. Små ting som andre børn sikkert ikke synes er noget særligt som når min bror kommer hjem fra skole med en flot tegning. Det
negative fylder i perioder meget i min hverdag, men jeg er blevet bedre til også at få øje på det
positive. Søskende oplever, at deres deltagelse på kurset også påvirker
deres relationer til venner, familie og i skolen, ved at de får ”luft” for det de går og tænker på. "Førhen fortalte jeg det ikke til nogen, at min storebror er handicappet og
tænkte tit for mig selv ”hold da op hvor er det snyd, at de andre kan det med
deres søskende”.
Ådalskolens søskendekursus vurderer, at søskendekurserne i høj grad er med til at give et ”frirum”, hvor børnene kan tale om deres situation og siger, at langt de fleste børn hen ad vejen oplever en forbedret hverdag som søskende til et barn med særlige
behov eller et handicap.
Ådalskolen arrangerer et nyt søskendekursus i marts 2016. Kontakt os nu hvis du er interesseret i at høre mere eller vil skrives op til en kursusplads.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar