lørdag den 15. august 2015

Camilla fik det mod som skulle til

Der gik mere end 2 år før Camilla turde fortælle hele klassen, hvor hendes tvillinge søster egentlig var henne i hverdagene. Der skulle nemlig et søskendekursus til for at Camilla fik det mod som skulle til. 

Camilla en ganske almindelig pige fra Vestsjælland har en søster med infantil autisme og som nu bor på en døgninstitution. ”Kun min bedste veninde vidste det, men jeg synes, det var lidt træls, at ingen andre vidste det og at jeg følte at det var en hemmelighed. Så en dag, hvor vi havde billedkunst og alle var samlet, sagde jeg det. Der har ikke været nogen, som har drillet mig. Det var dejligt befriende at fortælle det. Jeg kom af med det, og det hjalp rigtig meget“, siger Camilla. I dag er hun 11 år. Hendes tvillinge søster kommer hjem hver anden weekend. Hun tænker, at de nye kammerater i klassen ikke behøver at kende alle detaljerne omkring hendes søster, men det er en virkelig lettelse at være åben om det. Hun er jo trods alt min lillesøster. Ved at være åben er jeg faktisk blevet meget stærkere. Det er mere end et år siden, jeg har været ked af det i skolen. Så på mange måder har jeg fået noget godt ud af noget, der var rigtig svært for mig, mener Camilla. I begyndelsen følte Camilla, at det var hendes skyld, at hendes søster havde fået et handicap. At hun ikke kunne tale og spise selv fordi de var tvillinger var derfor noget Camilla var skyld i. Disse tanker har Camilla heldigvis ikke mere. Hun er kommet videre. 

Takket være Ådalskolens søskendekursus i Ringsted er det lykkedes hende at få styr på de mange tanker, som hun har gået med i årevis. Camilla er ikke i tvivl om, hvilket råd hun vil give til andre børn, som er i samme situation. ”Vær åben, det er ikke din skyld og det er heller ikke din søskende som har begået en fejl. Det er vigtigt at huske for det er ingens skyld".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar