En indsats over for børn som har en bror eller søster med et handicap har
i de senere år høstet mange positive erfaringer - særligt ved
oprettelse af søskendekurser for børn. Ådalskolen i Ringsted er et eksempel på
et sådant tilbud og vi vil her beskrive lidt om hvad et kursus hos os bidrager med.
Grundideen med et søskendekursus er generelt:
- At børn kan spejle sig i hinandens oplevelser i både det nemme og det svære og dermed komme til en større forståelse for egen situation
- At en følelse af anderledeshed og isolation mindskes, når man konstaterer, at andre har samme opfattelse og ofte reagerer på samme måde som en selv
- At handlekraft og selvværd øges, når børnene får luft for tanker og følelser i en sammenhæng, hvor de med det samme oplever sig forstået og accepteret
- At børnene får viden om deres søskendes handicap og hvordan de som søskende kan imødekomme og nemmere forstå handicappet
Søskendekurset har udgangspunkt i en legende tilgang. Et stående udsagn
er, at vi leger og har det sjovt, men vi leger ikke kun for sjov. Dette ”ikke
kun for sjov” handler blandt andet om, at vi har opdaget, at legen gør os mere åbne
og trygge og hjælper med at italesætte det, som kan opleves som svært.
Udfordringer mødes direkte og giver nye løsninger og når de angribes med en
række legende indfaldsvinkler frembringer de nye løsninger. Den legende tilgang
på søskendekurset er i høj grad en kilde til nytænkning. Når legen fungerer
bedst, bringer den os i en sindsstemning, som giver os mulighed for at se på
ting på nye måder. Så der er al mulig grund til at holde fast i legen. Derfor
har vi i høj grad fokus på at være legende og lege på et søskendekursus er ikke
”kun lege”. Det er tit her, der sker noget helt særligt. Vi mødes 6½ time en
gang om måneden (lørdage) og programmet veksler mellem snak, hygge og aktiviteter, som
passer til børnenes alder. Aktiviteterne er vigtige, fordi de er med til at skabe den fælles ramme. De giver plads til at være børn, og vi bruger aktiviteterne
som rammer der åbner op for at fortælle. Søskende har generelt brug for at
de kan sætte ord på deres erfaringer, oplevelser, følelser, problemstillingerne
bliver almengjort, og vi deler deres viden med dem og giver dem supplerende informationer
om handicaps.
I nogle kommuner har socialforvaltningerne taget initiativet til søskendekurserne
og andre steder er det enkelte specialskoler eller centre. Det afgørende er
ikke, hvem der tager initiativet, men at børnene får et tilbud om at mødes og udveksle
erfaringer med jævnaldrende i samme situation og under kyndig vejledning af en
eller flere voksne. Ådalskolens søskendekursus tilbyder et forløb på 42 timer
som er fordelt gennem 3 måneder og hvor børnene mødes om lørdagene.
Søskendekurset afsluttes med en camp (lejr) hvor børnene er på en overnatning i en
kursushytte. Campen er en god måde at være sammen på og en rig
lejlighed til sammen at lave nogle oplevelsesorienterede aktiviteter.
Målet med søskendekurset er:
- At give søskende kundskaber og forståelse for deres bror eller søsters handicap
- At vise søskende at de ikke er alene om sine vanskeligheder, og at deres bror eller søsters handicap ikke er noget at skamme sig over
- At hjælpe søskende til at opdage og forstå mere af egne behov, følelser og handicappets omfang
- At give søskende mulighed for at danne netværk med andre børn
På et søskendekursus mødes børnene fra nogenlunde samme alder og
Ådalskolens søskendekursus møder gruppen de 9-12 årige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar