tirsdag den 4. august 2015

Det er jo dig selv som er kaptajnen, Rasmus

Når Rasmus på 12 år er deltager på Ådalskolens søskendekursus omtaler han det til sine klassekammerater som et kursus i personlig udvikling. Det synes vi gruppeledere, Birgit, Birgitte og John er en meget interessant vinkel, men det er i virkeligheden det som det er. Tak Rasmus fordi du er med til at gøre os så meget klogere. På søskendekurset arbejder vi intenst for at den enkelte søskende mødes med anerkendelse og respekt og at børnene føler, de er værdifulde, netop som de er. Undervejs på kurset fokuserer vi meget på at læse børnenes signaler og prøver at mærke og forstå, hvordan de har det og hvordan de oplever deres situation som bror eller søster til en søskende med særlige behov. Vi hjælper dem gennem aktiviteter og lege med at sætte ord på følelser og behov, så de lærer at mærke og forstå, hvad der sker indeni. Med afsæt i denne egen indsigt støtter vi børnene i at mærke og værne om egne grænser og naturligvis respektere andre og deres grænser. Ådalskolens søskendekursus tager hul på emner som handicapforståelse, tanker, følelser og min familie (hvem er jeg) ligesom vi i høj grad giver børnene nogle sjove og anderledes udfordringer, der er med til at give dem et fornyet billede af hvem de er og alt hvad de kan. Så når Rasmus skriver til os og takker for den personlige udvikling kan vi kun være meget stolte af vores retning med søskendekurset og skrive tilbage til ham, at det jo er ham selv der er kaptajnen og det er ham som gør arbejdet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar