Tankerne med at samle børn på et ligesindet søskendekursus er ikke alene at
formidle nogle fælles videnstemaer til børnene. Et selvstændigt formål er også at
bruge fællestrækkene i børnenes baggrund til at skabe et fællesskab og netværk
børnene imellem. I tråd med det formål vurderer gruppelederne Birgit og John på
Ådalskolens søskendekursus i Ringsted, at børnene i kraft af de temaer, de har haft oppe i
gruppen, ikke alene har fået en større forståelse for deres egen situation men
også for hinanden i gruppen. Og netop deres fælles baggrund har gjort, at de
har følt sig trygge i gruppen og haft mod på at åbne sig: ”Jeg oplever, de har
følt sig trygge her i situationen og har turdet fortælle og dele deres
oplevelser. Måske fordi de ved, de har samme ”baggrundsvilkår.”
En mor
udtrykker meget præcist, hvordan børnenes erkendelse af, at de alle er søskende
til handicappede, har været det vigtigste udbytte af børnegrupperne: ”Det
vigtigste han har lært er, at han ikke er den eneste dreng, og at det ikke kun
er i vores familie, at der er en søskende med et handicap og at hverdagen nogle
gange slår flikflak. Der er også andre børn, som oplever og erfarer præcis de samme
udfordrende situationer i hverdagen. Nogle af forældrene peger også på, at deres børn er
begyndt at lege med nogle af de andre fra søskendekurset, og at de har besøgt
hinanden derhjemme efterfølgende. Hvorvidt det netværk på sigt rækker ud over børnenes deltagelse på
søskendekurset, er dog ikke til at vurdere umiddelbart når søskendekurset når
sin afslutning, men helt klart et håb og ønske.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar