Ådalskolens søskendekursus i Ringsted lægger meget stor vægt på
fællesskabet. Vi tror på, at det har betydning for søskendes motivation for
læring, at indholdet og aktiviteterne er båret af en gensidig respekt og
følelse af "at høre til" på kurset. Helt fra første start på søskendekurset er det vigtigt, at børnene
føler sig velkomne og godt modtaget. De voksne har til opgave at facilitere
samhørighed, tryghed og fortrolighed i gruppen, så alle føler sig inddraget,
forstået og hørt uafhængigt af udfordringernes opfang og antallet af erfaringer. Det er en balancegang at
begrænse den meget talende søskende uden at vedkommende skal føle sig underkendt og modsat at motivere den tavse søskende til at deltage aktivt, uden at han eller hun skal føle,
at vedkommendes grænser bliver overtrådt. De voksne på et søskendekursus har også en vigtig opgave i
at skabe et trygt rum for "nyopdagelser", hvor både søskende og os som gruppeledere viser
respekt for hinandens synspunkter. De voksne kan styrke fællesskabet ved at
give masser af plads til dialoger i små grupper, hvor søskende lytter til andres oplevelser,
udfordringer og erfaringer. Det skaber både tryghed i gruppen, styrker
relationerne og giver en følelse af, at man ikke er alene. Et andet
opmærksomhedspunkt omkring søskendekurser er, at læringen både sker i aktivitetssituationen og specielt i
pauserne, hvor børnene leger og taler sammen. Det er derfor vigtigt at der er afsat god tid
til pauser, da det er med til at styrke det sociale fællesskab. En konkret
start på søskendekurserne begynder den første lørdag og indledes med en
præsentationsrunde og søskende udtrykker deres forventninger til udbyttet af
kurset. Endvidere kan man i fællesskab aftale et regelsæt for kurset, fx at man
har tavshedspligt, udviser respekt for hinanden og at der ikke findes ’dumme’
spørgsmål.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar